Vigsel i Avesta-Grytnäs pastorat

Jag tror att Gud är kärleken i löftet som vi ger, som drömmer sig mot framtiden och tror på det som sker.

Sven Hillert (Psalm 903, Psalmer i 2000-talet)

Vigseln är ett stort och högtidligt ögonblick, ett minne att vårda för livet. Löftena vid vigseln talar om att dela livet med varandra vad det än bjuder.

Varför gifter man sig? Svaren är säkert många. "För att vi älskar varandra och vill visa att vi hör ihop" är nog det vanligaste. Men den kärlek som har fört ett brudpar till altaret är ju så mycket mer än en stor och stark känsla. Den bär också med sig en uppriktig vilja till ömsesidig hänsyn, gemenskap, ömhet och närhet. Bland annat.

Gud ger sitt löfte. De nygifta är inte ensamma på den resa som började när de förstod att de älskade varandra. Gud vill bära, hjälpa och stötta i livets alla skeenden och vara en påminnelse om närvaron av den kärlek som aldrig dör.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan.

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget är giltigt i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er.

Läs mer om vigsel på Svenska kyrkans nationella sida

Avesta-Grytnäs pastorsexpedition

På pastorsexpeditionen hjälper vi dig med dop, bröllop och begravning samt svarar på frågor om kyrkans verksamhet och ditt medlemskap. Har du frågor vi inte kan svara på, leder vi dig vidare till någon som kan. Du kan också söka kontakt för samtal.

Post- & besöksadress: Bruksgatan 1, 774 31 AVESTA
Telefon: 0226-46 47 00, knappval 1
E-post: avesta-grytnas.pastorat@svenskakyrkan.se

tre vita illustrationer: telefon, pratbubbla och epost, på blå bakgrund

Kontaktformulär

Har du en fråga till oss i Avesta-Grytnäs pastorat? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig snarast möjligt.