Sorgegrupp för barn-bild på en zebra

Kostnadsfri sorgegrupp för barn mellan 6-12 år

Livet blir sig aldrig riktigt likt när någon vi står nära dör...

Barn som mist en nära anhörig kan ofta känna sig utanför eller annorlunda.
Vi vuxna som möter dem kan ha svårt att hitta orden för att prata om döden. Vi har också ibland fullt upp med vår egen sorg och vet inte hur vi ska trösta och stötta på bästa sätt.

Barn kapslar in sin sorg och vill inte oroa den vuxne. Kompisarna kan ha svårt att förstå. Den som har störst möjlighet att stötta är den som själv upplevt en liknande situation.

I Avesta kommun är stödgruppen en samverkan mellan skolan och Svenska kyrkan. Stödgruppen leds av en skolkurator tillsammans med en diakon eller en präst. Vi arbetar utifrån Rädda Barnens metod att möta barn i sorg.

Vi träffas i Avesta-Grytnäs pastorats barnlokaler, Bruksgatan 1, Avesta.

Vad gör vi när vi träffas?
Träffarna är upplagda på sju tillfällen med olika teman. Vi pratar, leker, skapar och gör olika känsloövningar.

Tänk på!
Innan stödgruppen startar så träffas barnet och en vårdnadshavare tillsammans med en gruppledare för att prata. Har du frågor och funderingar är det bara
att höra av dig till någon av oss.

ANMÄLAN: