Färggranna blommor vid grav
Foto: Jonas Höglund

Gravskötsel

Skötselansvar för enskilda gravar vilar på dess gravrättsinnehavare - men vi hjälper gärna till! Här hittar du våra skötselerbjudanden.

På Kyrkogården ansvarar kyrkogårdsförvaltningen för den allmänna skötseln - så som gräsklippning av allmänna ytor, vård av träd, häckar och gångar.

Skötselansvar för enskilda gravar vilar på dig som gravrättsinnehavare. Kan, orkar eller hinner du inte sköta om en grav kan du låta oss hjälpa till. Nedanför kan du läsa om våra planterings- och skötselerbjudanden.

Grundskötsel

inkl. gräsklippning, trimning och enklare riktning av gravvård: 320 kr/år

Planteringserbjudanden:

Plantering, liten: 950 kr/år

Vår: 6 penséer. Sommar: 2 huvudväxter och 4 kantväxter.

Plantering, mellan: 1050 kr/år

Vår: 8 penséer. Sommar: 3 huvudväxter och 6 kantväxter.

Plantering, stor: 1260 kr/år

Vår: 10-12 penséer. Sommar: 4 huvudväxter och 8 kantväxter.

I alla vår- och sommarplanteringar ingår:

• Grundskötsel, inklusive gräsklippning, trimning och enklare riktning av gravvård (sten/kors)
  • Vårstädning i april eller maj
  • Höststädning i september eller oktober
  • Bevattning och jordbyte av rabatten vid behov

Övriga skötseltjänster:

• Vinterkrans i november: 265 kr/krans
  • Ljungplantering i september: 175 kr/år
  • Ljuständning: 100 kr/ljus

Debitering sker löpande i början av varje år. Uppsägningstiden är 3 månader för samtliga tjänster. Vi reserveras oss för eventuella prisändringar.

Beställ gravskötsel

Här kan du som är gravrättsinnehavare beställa gravskötsel och ljuständning med några klick - snabbt och enkelt.