Till innehållet Till undermeny
Lyssna

Svenska kyrkan Helsingborg

”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de." Markus 10:14

Ombyggnad vid S:ta Anna kyrka

Från den 7 oktober genomför Helsingborgs stad ett ombyggnadsarbete på Johan Banérs gata. Under arbetet kommer gatan att vara avstängd för biltrafik, här finns en karta hur du kommer in och mer information.

Grattis Tomas, till årets Changemaker 2024 för internationellt engagemang

Vi gratulerar Tomas Andersson, som fick ta emot priset "Årets Changemaker 2024" för sitt engagemang i Svenska kyrkan Helsingborgs internationella arbete.

Bön för fred och sanning

Med ärkebiskop Martin Modéus, ber vi för fred: Gud, vi ber för dem som sörjer sina döda i Israel och Palestina och som lever i oro för dem som saknas. Gud, när både nuet och framtiden kan ses slagna i spillror, ber vi om glimtar av hopp mitt i det omöjliga. Gud, i världens orostid ber vi om fred. Amen

Körjubileum firas med ny kyrkomusik

Den 27/10 kl. 18 i Gustav Adolfs kyrka ser ett nytt kyrkomusikaliskt verk dagens ljus. Helsingborgs Motettkör och Helsingborgs Gosskör med instrumentalister sätter upp Requiem - Ad memoriam, av Joachim Olsson.

Allhelgona i Svenska kyrkan Helsingborg

Under allhelgonahelgen den 1-3 november minns vi särskilt de som har lämnat oss. I kyrkorna och på begravningsplatserna tänder vi ljus och lyktor. Här hittar du program och information om helgen.

Föredrag: Heliga Birgitta – änka, åttabarnsmamma och jungfru.

Erik Bergman, i fjol prästvigd för Lunds stift och pastorsadjunkt i Gustav Adolfs församling, disputerade nyligen på en avhandling om Birgitta Birgersdotter, känd som den heliga Birgitta.

Drop in-dop

Kom som du är och döp dig eller ditt barn samma dag. En enkel fest med bara de närmsta då vi får välkomna dig eller barnet till en stor gemenskap. Nästa gång är 26 oktober, i S:ta Anna kyrka kl. 13-15.

Boka dop

Här kan du se alla lediga doptider i Svenska kyrkan Helsingborgs kyrkor och preliminärboka en tid när det passar dig. Första möjliga bokningsbara tid ligger alltid tre veckor framåt i tiden.

Höstlov och allhelgona för barn och familj

Under höstlovet kan du gå på tipsrunda med reflexer, dekorera ljus och få veta mer om vad allhelgonahelgen egentligen är för något.

Kalender

I vår kalender hittar du den senaste informationen kring våra gudstjänster och verksamheter. Vi kan behöva ändra en verksamhet snabbt så håll utkik i kalendern.

Drop in-vigsel på nyårsafton

Avsluta året med att starta på nytt tillsammans med din partner. På nyårsafton den 31 december kl. 11-14 finns det möjlighet till drop in-vigsel i Raus kyrka. Kom som ni är och gift er där och då. Kom bara ihåg att ordna hindersprövningen i god tid.

Ladda ner höstens och vinterns musikprogram

Det blir som vanligt mycket musik i Svenska kyrkan Helsingborg i höst och vinter. I september jazzar vi loss med Cathedraljazz i Mariakyrkan. Runt allhelgona uppförs flera requiem, bland annat, ett nyskrivet av Joachim Olsson, musiker i Svenska kyrkan Helsingborg. I december får vi njuta av Lucia med ljus i hår, samt fantastisk julmusik, både de välkända sångerna och en och annan överraskning. Detta och mycket mer.

Lediga tjänster

Här hittar du aktuella lediga tjänster hos Svenska kyrkan Helsingborg. Finns det ingen ledig tjänst som passar dig kan du alltid lämna in en generell intresseanmälan hos oss.

Ideellt arbete

Församlingen är en gemenskap där vi alla utgör varsin bit av en helhet. Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till den som behöver det. Det finns många olika sätt man kan bidra, tillsammans matchar vi person med uppdrag.

Så styrs Svenska kyrkan Helsingborg

Svenska kyrkan styrs av förtroendevalda som väljs vart fjärde år i kyrkovalet. Här får du en överblick över denna organisation. Du hittar också protokoll från kyrkofullmäktige, kyrkorådet och församlingsråden här.

Personuppgifter i Svenska kyrkan Helsingborg

Din personliga integritet är viktig för oss och vi behandlar personuppgifter enligt gällande lagstiftning. Vill du veta vilka personppgifter som finns om dig kontakta vårt dataskyddsombud.