En kvinna i vit t-shirt håller sina händer som i bön. Ett träkors runt halsen samt en frälsarkrans och ett armband med inkoner runt handleden.
Foto: Magnus Aronsson/IKON

Vuxna

Här finns ett sammanhang där vi kan samtala och reflektera över livsfrågor på olika sätt. Mötesplatser, pilgrimsvandringar, meditation, retreat och samtalsgrupper.

Vad är meningen med livet? Om Gud finns -vad kan Gud ha för plats i ditt liv? Om du fick möjlighet att samtala om tro -vad skulle du fråga då?

I Svenska kyrkan Helsingborg har vi många olika grupper och mötesplatser där vuxna kan träffas, samtala, skapa och mycket mer. Är du nyfiken på Bibeln och kristen tro? Vill du pilgrimsvandra eller åka på retreat? Kanske lyssna på föredrag eller bara umgås?

I kalendern nedan hittar du tid och plats för våra aktiviteter för vuxna. Du kan också ladda ner folderns om pdf genom att klicka på bilden här nedanför.

två personer med ryggsäck som vandrar i skogen och samtalar

Program för gemenskap och samtal om tro och liv

Här hittar du vårens program för vuxna. Gudstjänster, andakter och tillfällen till gemenskap och samtal om tro och liv som pdf att skriva ut. Hela programmet finns också i vårt kalendarium, och under rubriken Vuxna här på webbplatsen.

En vuxen och ett barn lägger pussel tillsammans.

Kurser i kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro, Bibeln och kyrkan? Kanske har du inte konfirmerat dig som ung och vill göra det som vuxen?

Vuxenkonfirmation

Är du nyfiken på kristen tro? Vill du konfirmera dig som vuxen? Här kan du lämna en intresseanmälan. Vi kan erbjuda både kurser i grupp om kristen tro eller enskild undervisning.

Samtal om sorg

När vi drabbas av sorg kan livet kännas tufft. Att prata med någon, individuellt eller i grupp, kan vara ett sätt att gå vidare.

Pilgrim Helsingborg

Vi vandrar långsamt och går mest i tystnad. Vi delar tankar på vägen om vi vill. Vi presterar inte, utan vilar i det som är. Öppet för nya och igenkommande pilgrimer. Vi uppmärksammar omgivningen och det som rör sig i oss. Enkelheten och tystnaden för oss närmare Gud och oss själva.

Retreat och meditation

Svenska kyrkan Helsingborg anordnar flera retreater och pilgrimsvandringar varje år. Hämta andan på Solfångaren är en plats dit vardagens stress och brus inte når. Läs mer här.

En ung man och en äldre kvinna ler och spelar piano tillsammans

Ideellt arbete

Församlingen är en gemenskap där vi alla utgör varsin bit av en helhet. Välkommen att ta kontakt om du vill bidra med din tid och kunskap till den som behöver det. Det finns många olika sätt man kan bidra, tillsammans matchar vi person med uppdrag.

Kvinnor i en kör ses bakifrån. Man ser tegelväggar och en strålkastare.

Konserter och körer

Svenska kyrkan i Helsingborg har ett stort utbud av konserter och gudstjänster av hög kvalité. Här hittar du vad som är på gång inom det närmaste.

Tre påskliljor. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Påskfirande 2024

Här hittar du påskens alla gudstjänster, konserter och aktiviteter. Välkommen att fira påsken tillsammans i Svenska kyrkan Helsingborg.

Moln och en blå himmel och solen lyser genom molnen uppåt.

Leva vidare

Att leva vidare då en närstående dött är svårt. I sorgen kan det kännas bra att få dela det man har upplevt med andra som är i en liknande situation.