Boka dop

Här kan du se alla lediga doptider i Svenska kyrkan Helsingborgs kyrkor och preliminärboka en tid när det passar dig. Första möjliga bokningsbara tid ligger alltid tre veckor framåt i tiden.

Så här gör du en preliminär bokningsförfrågan

Klicka på Hitta lediga tider nedan. Välj kyrka och/eller datum. Lediga tider visas i kalendern. Syns det inga tider på ett visst datum så beror det på att doptiderna redan är uppbokade den dagen.

När du har gjort ett val i kalendern kan du se om det finns en lokal tillgänglig för dopkalas. Att hyra en lokal i anslutning till dopet kostar 700 kronor.

Om ni vill låna dopklänningar är det också möjligt. Då anger du det i bokningsförfrågan. Dopklänningarna som finns till utlånging i respektive församling finns att titta på här längre ner på sidan.

När din bokningsförfrågan skickats får du en bekräftelse via e-post att vi har tagit emot din förfrågan. Inom 5 arbetsdagar kommer du sedan att få en definitiv bokningsbekräftelse via e-post.

Hjälp med bokning

Hittar du ingen tid som passar, vill ha dopet eller dopkalaset i en annan kyrka/plats, saknar fullständigt personnummer på den som ska döpas eller har andra önskemål går det alltid bra att ringa till oss på pastorsexpeditionen på 042-189010.

Vill du döpa fler barn samtidigt, eller ha dopet i en av söndagens ordinarie gudstjänster eller mässor, ta kontakt med pastorsexpeditionen.

Dopklänningar

Varje kyrka har sina egna dopklänningar som de lånar ut vid bokning av dop i den aktuella kyrkan. Här hittar du en presentation av varje kyrkas dopklänningar.

Församlingshem

Här hittar du församlingshem och lokaler i anslutning till kyrkorna. Många av dem går att hyra till olika sammankomster. Hör av dig till pastorsexpeditionen för mer information.

Drop in-dop

Den 13 april har vi drop in-dop i S:t Olofs kyrka kl. 13-15. Kom som du är och döp dig eller ditt barn samma dag. En enkel fest med bara de närmsta då vi får välkomna dig eller barnet till en stor gemenskap.

Ett flygfoto på en vit, medeltida kyrka. Kyrkan har grönt tak och trappstegsgavlar. Den ligger inbäddad i grönska.

Våra kyrkor

I Svenska kyrkan Helsingborg finns många olika gudstjänstlokaler. Några är från medeltiden, andra betydligt nyare. Här kan du gå virtuella rundturer i var och en av dem.

Mer om dop

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en gåva där Gud lovar att vara oss nära hela livet. Dopets djupaste innebörd kan sammanfattas i ordet samhörighet och är ett sätt att lägga ditt barn eller dig själv i Guds hand. I dopet kan vi alltid vila, fria från oro och självupptagenhet.