En kvinna sitter bakom två datorskärmar vid ett skrivbord.
Foto: Josefine Sjöqvist

Öppettider och kontakt

Här hittar du kontaktuppgifter till församlingsexpeditioner och funktioner hos oss i Svenska kyrkan Helsingborg

Elinebergskyrkan, en stor byggnad i gult tegel. Själva kyrkobyggnaden är hög och pekar i en spets mot mitten av bilden. Svenska kyrkans flagga i mitten av torget framför kyrkan. Klarblå himmel.

Här hittar du öppettider till våra expeditioner och kyrkor.

Glaskors och evangelieboken på ett altaret med glasmålning i bakgrunden.

Församlingarna

Här får du veta mer om de tre församlingarna i pastoratet.

Medeltida tegelmurar i blått ljus

Om oss och organisation

Svenska kyrkan Helsingborg är ett pastorat som består av de tre församlingarna Maria, Gustav Adolf och Raus samt en kyrkogårdsförvaltning med begravningsverksamhet. Till pastoratet hör också ett kyrkokansli.

Ett gammaldags fönster med blyinfattade rutor. Solen faller in genom fönstret och rutorna bildar ett möster i pastellfärger på fönsterkarmen.

Så styrs Svenska kyrkan Helsingborg

Svenska kyrkan styrs av förtroendevalda som väljs vart fjärde år i kyrkovalet. Här får du en överblick över denna organisation. Du hittar också protokoll från kyrkofullmäktige, kyrkorådet och församlingsråden här.

En man och ett barn står på stranden och tittar ut över havet. Vågor rullar in.

Församlingsinstruktion, vision, pastoraler och arbetsordning

Här kan du läsa församlingsinstruktionen för Svenska kyrkan Helsingborg. I denna finns samlat de regler och den programförklaring som gäller i vår verksamhet. Här hittar du också de pastoraler och handlingsplaner som är kopplade till församlingsinstruktionen.

Närbild på föräldrar med bebis i dopdräkt. De håller en psalmbok framför sig.

Vill du bli medlem?

Tack vare våra medlemmar har vi möjlighet att erbjuda ett stort utbud av verksamheter. Här finns plats för dig som har frågor om tro och liv, vill engagera dig eller stötta arbetet för en rättvis värld,vill sjunga i kör eller vara med på barnverksamhet. Ta kontakt med oss på pastorsexpeditionen på telefon 042-18 90 10 om du vill bli medlem i Svenska kyrkan.