Livshändelser

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en gåva där Gud lovar att vara oss nära hela livet. Dopets djupaste innebörd kan sammanfattas i ordet samhörighet och är ett sätt att lägga ditt barn eller dig själv i Guds hand. I dopet kan vi alltid vila, fria från oro och självupptagenhet.

Konfirmation

Konfirmation handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om ditt liv och dina frågor. Anmälan öppnar 16 maj 2024.

Bröllop

Planerar ni för bröllop? Att gifta sig i kyrkan kan vara högtidlig och stämningsfullt, pampigt eller enkelt, litet eller stort - det som passar er. En kyrklig vigsel är en symbolhandling i kärlekens namn, där vi ber att Gud välsignar ert liv tillsammans.

Begravning

När någon dör är det många saker som ska ordnas. Här får du en översikt över en del begrepp som kan vara bra att känna till i samband med dödsfall och begravning.

Maxantal i Svenska kyrkan Helsingborgs lokaler

Här hittar du information om hur många personer som får plats i våra lokaler. Observera att antalet kan skilja sig beroende på möblering i lokalen och om det ska vara servering eller inte. Du kan alltid ta kontakt med oss för att få mer information.