Foto: AdobeStock_276359930

Barn och familj

Låt barnen komma till mig och hindra dem inte. Guds rike tillhör sådana som de.

Barns funderingar om livets små och stora frågor är viktiga och något som kyrkan tar på allvar. Svenska kyrkan Helsingborg har ett brett utbud för barn och deras familjer, där det finns utrymme för utveckling i både lek och allvar.

Allt med en inkluderande anda av att alla är välkomna, med betoning på att just du är värdefull.

När bild på pojke med mörkt lockigt hår klädd i röd tröja som leker med två figurer från en julkrubba.

Öppen förskola

En samlingsplats för barn att leka och vuxna att umgås.

Grupper för barn upp till 12 år

Det finns flera grupper för barn mellan 6 och 12 år att välja mellan efter skolan.

Två händer bildar ett hjärta med solnedgången i bakgrunden.

Makalösa gruppen

En mötesplats för ensamstående med barn.

Musikverksamhet

Här stimulerar vi sinnen och reflexer i barnens aktuella utvecklingsstadier.

Detaljbild på ett glaskors med påskliljor.

Gudstjänster med små och stora

Barn och familjer har rätt att fira gudstjänst på sina villkor, i en anda där människor i alla åldrar känner trygghet, delaktighet och glädje. Alla får i sin takt och på sitt sätt känna sig hemma i kyrkan och gudstjänstens ordning.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är en gåva där Gud lovar att vara oss nära hela livet. Dopets djupaste innebörd kan sammanfattas i ordet samhörighet och är ett sätt att lägga ditt barn eller dig själv i Guds hand. I dopet kan vi alltid vila, fria från oro och självupptagenhet.