Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop

Dopet är en gåva där Gud lovar att vara oss nära hela livet. Dopets djupaste innebörd kan sammanfattas i ordet samhörighet och är ett sätt att lägga ditt barn eller dig själv i Guds hand. I dopet kan vi alltid vila, fria från oro och självupptagenhet.

Dopet har ingen ålder

Man kan döpas när som helst i livet, som barn, ungdom eller vuxen. I samband med dopet får du tala med en präst om tro, liv och dop. En del ungdomar döps i samband med konfirmationen.

Drop in-dop

Kom som du är och bli döpt samma dag. Varje år anordnas flera drop in-dop i våra kyrkor.

Boka dop

Ett dop kostar ingenting och du gör din bokningsförfrågan här på webben. Om du vill hyra någon av våra lokaler för dopkalas kostar det 700 kronor, inklusive porslin.
Vi erbjuder dopdräkter för utlåning utan kostnad.

Drop in-dop

Kom som du är och döp dig eller ditt barn samma dag. En enkel fest med bara de närmsta då vi får välkomna dig eller barnet till en stor gemenskap.

Boka dop

Här kan du se alla lediga doptider i Svenska kyrkan Helsingborgs kyrkor och preliminärboka en tid när det passar dig. Första möjliga bokningsbara tid ligger alltid tre veckor framåt i tiden.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?