Bilder på ungdomar med blicken riktad mot betraktaren. Frågor är textade på bilderna: Vem kan jag lita på? Blir jag lycklig om jag blir smal? Kommer kriget till Sverige?
Foto: Alex&Martin/IKON

Konfirmation

Hur kan man tro på Gud? Vem är Jesus och vad gjorde han egentligen? Kan man förlåta någon som gjort något hemskt? Vad är kärlek och måste man vara felfri? Konfirmation handlar om Gud och om det du tycker är viktigt i livet. Vi vill ge dig en chans att lära dig mer om kristen tro och det är okej att fråga om allt.

konfirmandtiden är ett minne för livet

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och med det menar man i kyrkan bekräftelse av ditt dop och dig. När du döps får du löftet att Gud alltid finns med dig genom livet, oavsett vad som händer. Under konfirmandtiden får du möjlighet att upptäcka vad det betyder.

Träffas ofta eller åka på läger

Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. I en del församlingar träffas konfirmandgruppen regelbundet under ett läsår, antingen varje vecka eller en hel helg i månaden. I andra församlingar koncentreras konfirmandtiden till några veckor på sommarlovet. Då kan det handla om läger med olika inriktning beroende på vad du är intresserad av. Oavsett vilket alternativ du väljer tar det ungefär lika lång tid sammanlagt att konfirmeras.

Nya kompisar och mer kunskap

Om du väljer att konfirmera dig hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått svar på dina frågor, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen. Kanske var kristen tro något för dig, kanske inte, men du vet vad det handlar om.

Var och när kan jag konfirmeras?

Här hittar du ett urval av konfirmationsalternativen i Jämtland och Västernorrlands län (Härnösands stift). I de fall församlingen inte har en särskild sida om konfirmation så hittar du kontaktuppgifter.

En närbild på ett halssmycke i form av ett kors runt halsen på en leende konfirmand i kåpa

Hur går konfirmationen till?

Konfirmandtiden kan vara utformad på många olika sätt i församlingarna.

Två leende ungdomar sitter och fikar.

Tio skäl att bli konfirmand

Vad är viktigt för ett gott liv? Vem är jag och vem vill jag vara? När du är konfirmand finns möjlighet att fundera på sådant som vi kanske inte gör varje dag. Du får också ta reda på vad kristen tro är, åka på läger, lära känna nya människor eller lära känna gamla vänner på nytt sätt.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Tilde Dübbel med några av sina konfirmandkompisar

På besök hos Hedes konfirmander

När kyrkan är en självklar del i bygden blir även konfirmationen självklar. Så är det i Hedebygdens församling i Härjedalen. De ungdomar som inte deltar i församlingens konfirmandgrupp går att räkna på ena handens fingrar.