Glada barn sträcker fram sina färgkladdiga fingrar.
Foto: Alex & Martin/IKON

Barn och unga

Församlingar runt om i stiftet erbjuder allt ifrån öppen förskola till sommaraktiviteter, körverksamhet, spädbarnsmassage, babysång, scouter, tjejgrupper, föräldracaféer och mycket annat

Du och ditt barn eller ungdom behöver inte vara medlemmar i Svenska kyrkan, eller kristna, för att delta i Svenska kyrkans verksamhet. Öppna förskolan eller tonårsgruppen i församlingen kan vara ett sätt för din familj att möta kristen tro och fundera på om det är något för er.

mötesplats för barn och föräldrar

Välkommen på familjegudstjänster och söndagskola. Många församlingar har också öppen verksamhet för föräldralediga, barnkörer och barngrupper.

Mötesplats för ungdomar

Konfirmation, läger, ungdomscafé, samtalskvällar och musikverksamhet är några exempel på mötesplatser för ungdomar. För den som går och bär på något tungt finns präster med tystnadsplikt att tala med.

Den som är ung och vill engagera sig för en rättvisare värld kan arbeta med internationellt arbete i församlingen eller söka till utbytesprogram.
Engagera dig i församlingens internationella arbete

Dop

Vill du låta döpa ditt lilla barn? Eller är du ung eller vuxen och vill bli döpt själv? För att boka tid för dop vänder du dig till din hemförsamling eller den församling där du vill att dopet ska ske.

Bilder på ungdomar med blicken riktad mot betraktaren. Frågor är textade på bilderna: Vem kan jag lita på? Blir jag lycklig om jag blir smal? Kommer kriget till Sverige?

Konfirmation

Hur kan man tro på Gud? Vem är Jesus och vad gjorde han egentligen? Kan man förlåta någon som gjort något hemskt? Vad är kärlek och måste man vara felfri? Konfirmation handlar om Gud och om det du tycker är viktigt i livet. Vi vill ge dig en chans att lära dig mer om kristen tro och det är okej att fråga om allt.

Pilgrimsbarn, Själevads kyrka

Ung andlighet med vandrarkängor

Många har upptäckt pilgrimsvandring som välgörande för såväl kropp som själ. Just nu pågår ett projekt där barn i stiftet får bli en del av pilgrimernas stora skara.

350 unga ledare utbildas

Att bli konfirmandledare fortsätter att locka allt fler i Jämtlands och Västernorrlands län. I helgen samlades 350 ungdomar på kurs i Vålådalen från många av stiftets församlingar.

Svenska Kyrkans Unga

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund, verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen, där vi får växa i tro och ansvar.

Fotbollsskola kickar i gång sommarlovet

På många håll i stiftet drar landslagets fotbollsskola igång samtidigt som sommarlovet. På Malands fotbollsplan i Sundsvall finns 60 stycken fotbollsintresserade barn och ungdomar för att spela fotboll och lära sig mer om att acceptera alla och att olikheter behövs.

Barn, ungdom, skola och konfirmand

Här hittar du personal som arbetar med frågor som rör barn, ungdom, skola och konfirmand. I arbetslaget ingår såväl teologisk som pedagogisk kompetens.

Ny bok om ungt ledarskap ges ut av stiftsmedarbetare

Boken Årets förnyare i Svenska kyrkan – Ungt ledarskap finns ute nu. Det är Härnösands stifts konfirmandkonsulent Britt-Marie Frisell som skrivit den. Boken är en inspirationsbok för alla som möter unga människor i kyrkan.