Ett par knäppta händer mot en färggrann bordsduk. En annan människo lägger sin hand tröstande kring de knäppta händerna.
Foto: Jisefin Casteryd/IKON

Kyrkans sociala arbete

Kyrkans sociala arbete brukar kallas för diakoni. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i människan Jesus Kristus.

Ett ansikte anas bakom ett tunnt tyg. Peronen bakom har stängda ögon och huvudet något nedböjt.

Få hjälp och stöd

Behöver du någon att prata med? I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.

Gunnel Kindahl ger Shankaron Mohamed tips på hur man stickar under "Café Dama" ett Café för kvinnor som vill prata svenska och handarbeta. Shankaron Mohamed kom till Sverige från Somalia som asylsökande i 2013. 2015 kom hennes man och deras 4 barn, fem, sju, nio och elva år gamla.

Flykting och migration

Omsorg om medmänniskan är Svenska kyrkans ansvar och uppdrag. Svenska kyrkan möter människor på flykt längs hela flyktvägen. Vi ger akut stöd och arbetar långsiktigt för en värld i fred och rättvisa. Att välkomna alla oavsett bakgrund och religion är en viktig del av den kristna identiteten

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Två suddiga personer tittar ut över ett samhälle från en höjd

Ett annat centrum

Nätverket ”Ett annat centrum” samlar församlingar och pastorat i Svenska kyrkan utifrån lands- och glesbygdens särskilda förutsättningar.

Sjukhuskyrkan i Härnösands stift

I Härnösands stift finns fyra akutsjukhus: Sollefteå, Sundsvall, Örnsköldsvik och Östersund. Vid alla fyra finns sjukhuskyrkan.

Universitetskyrkan inom Härnösands stift

Är du student eller medarbetare vid universitet eller högskola? Då kan du vända dig till universitetskyrkan med dina frågor och funderingar.