Få hjälp och stöd

Behöver du någon att prata med? I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem. På den här sidan hittar du olika typer av stöd och kontaktuppgifter som du kan behöva.

Hos Svenska kyrkan kan du få stöd genom samtal med en präst eller diakon. De finns närvarande, lyssnar och delar det du vill prata om. Samtalsstödet hittar du i din församling, på sjukhus, universitet, i kriminalvården och Försvaret. Vi erbjuder också sorgegrupper och familjerådgivning.

Om du behöver prata med någon under natten kan du vända dig till Jourhavande präst som har telefonjour. Jourhavande präst når du även via chatt eller digitalt brev.

Svenska kyrkan har också en finsk telefonjour, Palveleva Puhelin, som är öppen varje kväll.

Hitta din församling

Du kan enkelt hitta vilken församling du hör till genom att gå till sidan Sök församling och skriva in din adress.

En kvinnlig präst i samtal med en annan kvinna. Platsen ser ut avv vara ett avskilt samtalsrum. bredvid dem står ett litet bord med tända värmeljus, en ikon, ett kors, en lampa och en ask med näsdukar.

Om samtal och tystnadsplikt

Välkommen att kontakta din församling när du vill prata med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan och det kostar ingenting.

En spargris i terrakotta ligger sönderslagen på golvet. Några enstaka mynt ligger spridda kring den.

Ekonomiskt stöd

En del församlingar kan ge tillfällig ekonomisk hjälp till privatpersoner. Pengarna kommer till exempel från fonder, stiftelser eller kollekter. En sådan fond är Stiftelsen Maria Lindgrens självhjälpsfond som Härnösands stift administrerar.

En blond kvinna lägger handen på en medmänniskas axel som tröst.

Familjerådgivning

Svenska kyrkans familjerådgivning i Härnösands stift är till för er som behöver hjälp med era relationer på ett eller annat sätt.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sjukhuskyrkan i Härnösands stift

I Härnösands stift finns fyra akutsjukhus: Sollefteå, Sundsvall, Örnsköldsvik och Östersund. Vid alla fyra finns sjukhuskyrkan.

Universitetskyrkan inom Härnösands stift

Är du student eller medarbetare vid universitet eller högskola? Då kan du vända dig till universitetskyrkan med dina frågor och funderingar.

En skugga på en tegelvägg av någon som skriver på sin mobiltelefon.

Stöd efter sexuella övergrepp

Ingen har rätt att utnyttja dig för att tillfredsställa egna känslomässiga behov. Om du har blivit utsatt för ett övergrepp i ett kyrkligt sammanhang kan du få stöd från någon av våra kontaktpersoner. De finns över hela landet.

En vägvisare i trä. I bakgrunden blå himmel med vita moln.

Församlingar i Härnösands stift

I Härnösands stift finns 98 församlingar. Här hittar du en lista med länkar till deras webbplatser. Med mobilappen Kyrkguiden hittar du såväl församlingarnas gudstjänster som vägbeskrivningen dit.

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.