Jourhavande präst

Brottas du med ångest, ensamhet eller självmordstankar och behöver någon att prata med? Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Ring Jourhavande präst

Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl. 21.00–06.00. Ring 112 och fråga efter Jourhavande präst.

Skriv digitalt brev till Jourhavande präst

Du kan skicka ett digitalt brev till Jourhavande präst när du vill. Brevlådan är alltid öppen och du får svar inom 24 timmar.

Chatta med Jourhavande präst

Genom vår chatt når du Jourhavande präst alla kvällar kl. 20.00–24.00.

Om Jourhavande präst

Svenska kyrkan erbjuder Jourhavande präst som en samhällstjänst under den tid på dygnet när många andra verksamheter är stängda.

Jourhavande präst är närvarande, lyssnar och delar det bekymmer du vill prata om. Prästerna är anonyma, liksom du är anonym. Att få dela sina tankar med någon kan göra skillnad. Du kan tala om vad du vill – sorg, ensamhet, självmordstankar, ångest eller något annat som du brottas med.

Prästerna har absolut tystnadsplikt

Jourhavande präst har absolut tystnadsplikt. Det betyder att det som sägs mellan er i samtal, chatt eller digitalt brev inte får föras vidare.

En präst får inte heller kallas att vittna i rättegång om sådant som hen hört i ett enskilt själavårdssamtal.

Du behöver inte vara troende eller medlem

Du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende för att kontakta Jourhavande präst.

Tron på Gud är självklar för prästerna som arbetar i jouren, men om du inte själv frågar efter det talar man inte om Gud, läser Bibeln eller ber böner under samtalet.

Du kan vara trygg

När du kontaktar Jourhavande präst behöver du inte vara orolig för att någon utomstående ska kunna ta del av det som sägs eller skrivs mellan dig och prästen. Du får vara anonym.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Lämna synpunkt på tjänsten Jourhavande präst

Har du varit i kontakt med en präst via telefon, chatt eller digitalt brev och har synpunkter på tjänsten? Då kan du lämna dina synpunkter via Jourhavande prästs anonyma kontaktformulär.