Ekonomiskt stöd

En del församlingar kan ge tillfällig ekonomisk hjälp till privatpersoner. Pengarna kommer till exempel från fonder, stiftelser eller kollekter. En sådan fond är Stiftelsen Maria Lindgrens självhjälpsfond som Härnösands stift administrerar.

STIFTELSEN MARIA LINDGRENS SJÄLVHJÄLPSFOND

Stiftelsen ändamål skall vara att lämna bidrag till självhjälp åt inom Härnösands stift mantalsskrivna familjer med minderåriga barn, som genom sjukdom, olycksfall eller annan omständighet utan eget förvållande kommit på ekonomiskt obestånd och som genom dylikt stöd kan beredas tillfälle att få sina ekonomiska förhållanden och självförsörjningsmöjligheter så ordnade, att de inte behöver anlita den offentliga socialtjänsten. Vid utdelandet av bidrag skall den ledande synpunkten vara, att det är bättre att ett fåtal erhålla effektiv hjälp än att många erhåller otillräcklig hjälp. Bidrag bör därför vara så avpassat, att det blir mottagaren till verklig hjälp.

Hur gör jag för att ansöka om ekonomiskt stöd?

För att få pengar från fonden ska din ansökan gälla sådant ändamål som står beskrivet ovan.

Skriv ut och fyll i ansökningsblanketten. Din ansökan lämnar du in till församlingen där du bor. Församlingen gör en första bedömning av ärendet och skickar sedan din ansökan vidare till Härnösands stift för beslut. Du kan ansöka när som helst under året. Ladda ner ansökningsblanketten

Många församlingar kan även ha andra möjligheter till ekonomiskt stöd. Ta kontakt med din församling för att få veta hur det ser ut just där du bor.

Hitta din församling

Du kan enkelt hitta vilken församling du hör till genom att gå till sidan Sök församling och skriva in din adress.

En vägvisare i trä. I bakgrunden blå himmel med vita moln.

Församlingar i Härnösands stift

I Härnösands stift finns 98 församlingar. Här hittar du en lista med länkar till deras webbplatser. Med mobilappen Kyrkguiden hittar du såväl församlingarnas gudstjänster som vägbeskrivningen dit.

Hitta din kyrka via mobilen

Hitta din kyrka och den verksamhet och eller gudstjänst som passar dig via mobilappen Kyrkguiden.