Utomhus en solig vinterdag. Prästen Karin Härjegård klädd i vinterkläder och skidpjäxor. Hon håller en psalmbok i sin hand och flankeras av ett tiotal personer också de klädda för vinter och skidåkning.
Foto: Alex & Martin/IKON

Gudstjänst

I gudstjänsten möts det urgamla och det dagsaktuella

Svenska kyrkans gudstjänster är öppna för alla. Söker du näring för ditt inre liv? Vill du prova vad det kristna livets gemenskap kan betyda? Då är du varmt välkommen till gudstjänst. Besök din lokala kyrka eller vilken som helst. Du får ta plats i ett rum avskilt för andlighet, du får del av musiken, den stora berättelsen om Jesus Kristus, bönen, lovsången och nattvarden. Här möter det som är personligt och viktigt för dig i din livssituation i ett större och hoppfullt sammanhang. Urgamla moment i riten samsas med dagsaktuella inslag.

Det finns gudstjänster av alla former

Gudstjänst kan firas i många former. Många med nattvard men inte alla. Många med fantastisk levande musik, möjlighet till ljuständning, stillhet och reflektion. Ibland är helheten glad och fartfylld som i en familjegudstjänst, andra gånger innerlig på ett mer lågmält sätt. Oftast firas gudstjänsten i en kyrka men den kan också firas på andra platser till exempel ute i naturen. På din församlings hemsida finns en kalender för de gudstjänster som firas den närmaste tiden. Du är alltid välkommen!

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

En person läser en bibel med färggrant omslag

Söndagens bibeltexter

Varje söndag har sitt tema. Texter på det temat hämtas från flera ställen i bibeln.