Kyrkomötets mötesledare sitter på en rad på scenen. I fokus är en liten ängel i trä som står framför dem.

Kyrkomötet

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och beslutar om frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Kyrkomötet 2024

Årets kyrkomöte kommer att vara tematiskt. Temat är kyrkan i det offentliga rummet. För att kyrkomötet ska kunna fokusera på temat är motionsrätten begränsad. Det innebär att motionerna ska ha en koppling till temat eller till någon av skrivelserna från kyrkostyrelsen eller kyrkomötets presidium.

Mer information om kyrkomötet 2024 kommer att läggas upp på den här sidan i början av maj, då motionstiden startar. Medan kyrkomötet pågår i höst kan du följa en del av överläggningarna via webbsändning. Till exempel webbsänds debatt och beslut i plenum, under andra sessionen. Du hittar aktuella datum nedan.

Mötesdagar 2024

Session 1: 1-4 oktober i Universitetsaulan i Uppsala.

Session 2: 18 -20 november i Uppsala Konsert & Kongress i Uppsala.

Kyrkomötet sammanträder alltid tisdag–fredag vecka 40 och måndag–onsdag vecka 47.