Foto: Magnus Aronsson

Välkommen till Svenska kyrkans utbildningsinstitut

- här kan du utbilda dig till diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker eller präst

Våra utbildningar

Här hittar du information om våra utbildningar, hur du ansöker och viktiga datum.

En skeppsklocka i mässing hänger på en vägg inomhus.

Ansökan

Här finner du information om hur du ansöker till våra utbildningar samt ansökningsperioder. Ansökan öppnar den 15 mars kl. 9:00 och stänger den 15 april kl. 23:59.

Studievägledning

Här hittar du information om vem du ska vända dig till för att få vägledning om de olika momenten i utbildningen till diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker eller präst.

Stiftskontakter

I varje stift finns en rekryteringsansvarig för varje yrkeskategori, diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst. De hjälper dig med frågor kring utbildningar och antagning.

Personal

Söker du någon av utbildningsinstitutets lärare? Här hittar du e-post och telefon till vår personal i Lund och Uppsala

PAK för kyrkomusiker

Har du kyrkomusikerexamen från ett annat land än Sverige? Vill du arbeta som kyrkomusiker i Svenska kyrkan? Då kan den pastoralteologiska kompletteringskursen för kyrkomusiker vara något för dig!

En präst står vi en dopfunt.

PAK för präster

Kursen riktar sig främst till redan ordinerade personer från andra medlemskyrkor i Lutherska världsförbundet. Här hittar du information om innehåll, upplägg och antagning.

Kyrkomusikerexamen och validering

Befattningar, behörighet, validering

Hitta till oss

Utbildningsinstitut är en del av Svenska kyrkans nationella nivå och finns på Linnégatan i Uppsala och på Scheelevägen i Lund.