Någon i svart kavaj spelar orgel.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Kyrkomusiker

Lockas du av musikens många uttryck i gudstjänster, konserter, instrument eller sång? Vill du vara ledare i Svenska kyrkans största frivilligverksamhet – körer för stora och små? Är du intresserad av pedagogik och möten med människor i både glädje och sorg? Gillar du att spela orgel? Kyrkomusikeryrket är omfattande och spännande.

Ansökningsperiod 15/3 - 15/4 2024

Ansökningsperioden för höstterminen 2024 är mellan den 15 mars och den 15 april.

Här finner du länken till ansökningssidan.

Denna termin planeras följande utbildningar (observera att programmet kan komma att ställas in vid för få sökande):

Kyrkomusikerprogrammet, slutår, campus-halvfart
Ort: Lund och Uppsala
Kurskod: KLu24 och KUpp24

Terminstider:
HT 2024: 2024-09-02 - 2025-01-19
VT 2025: 2025-01-20 - 2025-06-08

Programbeskrivning

Utbildningen är förlagd till Lund respektive Uppsala måndag och tisdagar under två terminer, vilket motsvarar en termins undervisning på helfart.

Samverkan
En viktig del av utbildningsinstitutets grundtanke är samverkan mellan de fyra programmen; diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker och präst. Under utbildningsdagarna är de studerande involverade i utbildningsinstitutets gudstjänst- och andaktsliv samt andra gemensamma aktiviteter.

Kursansvar
Peter Sjunnesson är programchef för kyrkomusikerprogrammet, och har utbildnings- och kursansvar för utbildningen. Hans uppgifter finns längre ner på denna sida.

Utbildningsveckor vid utbildningsinstitutet för blivande kantorer vid folkhögskolor

ANMÄLAN TILL UTBILDNINGSVECKA

Anmälan för utbildningsvecka C är stängd.

Ansökan för utbildningsvecka B är öppen 9 september - 7 oktober 2024.

Samtliga kyrkomusikerstuderande som påbörjar den integrerade pastoralteologiska utbildningen vid folkhögskola kommer under studietiden att vid tre tillfällen kallas till Svenska kyrkans utbildningsinstitut för en veckas heltidsstudier. Svenska kyrkans utbildningsinstitut bekostar resa tur och retur från folkhögskolan till utbildningsinstitutet, logi och undervisning för de studerande under dessa tre tillfällen.

Studerande vid Geijerskolan och Mellansels folkhögskola har sina utbildningsveckor i Uppsala och studerande vid Hjo och Oskarshamns folkhögskolor har sina utbildningsveckor i Lund. Information och anmälningsblankett delas ut av folkhögskolorna.

I normalfallet gör man utbildningsvecka A under sin andra termin vid folkhögskolan, utbildningsvecka B under termin tre och utbildningsvecka C under den fjärde terminen, alltså i ordningsföljden A – B – C.

Utbildningsveckor 2024               Uppsala             Lund
Utbildningsvecka A                         Vecka 8            Vecka 9
Utbildningsvecka B                         Vecka 45          Vecka 45
Utbildningsvecka C                         Vecka 17          Vecka 17

Utbildningsveckor 2025               Uppsala             Lund
Utbildningsvecka A                         Vecka 8             Vecka 9
Utbildningsvecka B                         Vecka 45           Vecka 45
Utbildningsvecka C                         Vecka 19           Vecka 19

GDPR
Här kan du läsa om hur vi behandlar de uppgifter du lämnar till oss.

PAK för kyrkomusiker

Har du kyrkomusikerexamen från ett annat land än Sverige? Vill du arbeta som kyrkomusiker i Svenska kyrkan? Då kan den pastoralteologiska kompletteringskursen för kyrkomusiker vara något för dig!