Verksamhetsförlagd utbildning - VFU

Verksamhetsförlagds utbildning

Den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, ska ge studenten tillfälle att utveckla yrkeskunskaper, träna färdigheter, öva förmågan till reflektion, samt bearbeta frågor kring yrkesroll och yrkesidentitet. Vikten av reflektion i yrkesutövning är något som i senare forskning poängteras allt tydligare. Utbildning baseras på litteratur- och föreläsningsinnehåll och praktisk erfarenhet, och relationen dem emellan synliggörs bland annat under VFU så att det bidrar till studentens möjlighet att koppla samman utbildningsinnehåll med yrkeskunskap.

VFU i den pastoralteologiska utbildningen

VFU är en del av Svenska kyrkans pastoralteologiska utbildning till diakon, församlingspedagog och präst som ges vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut i Uppsala eller Lund. Under VFU ska studenten pröva föreskrivna moment/uppgifter i en församlingskontext. Varje pastoralteologiskt program ska tydliggöra innehåll, uppgift och vad som ska genomföras under VFU. En kursplan beskriver vad studenten ska göra. Nämnden för utbildning, forskning och kultur beslutade 2012-03-19 att VFU perioden ska utgöra tre veckor för diakoner och församlingspedagoger samt sex veckor för präster uppdelad vid två tillfällen.

PM Ansvarsfördelning

Kursplan VFU

Handledarblankett VFU

VFU-perioder

Höstterminer: veckorna 43-45 (endast PG)
Under höstterminen är det endast den pastoralteologiska grundkursen som gör VFU.

Vårterminer: 3 veckor runt påsk (påsken ingår i VFU-perioden)
Slutår diakon- församlingspedagog- och prästprogrammet samt den pastoralteologiska grundkursen.