Låga gamla tegelbyggnader flankerade av moderna byggnader.
Foto: Kristina Strand Larsson

Om S:t Nicolai kapell

Här kan du ta del av S:t Nicolai kapells historia och de byggnader som omgärdar kapellet.

Sjömanskyrkan flyttar till Sjömansgården

Sjömanskyrkan grundades i början av förra seklet och till en början hyrde man in sig i lokaler på Jörgen Kocksgatan vid Skeppsbron. Utrymmena var små och opraktiska och i takt med att verksamheten växte ökade också behovet av mer ändamålsenliga lokaler.

År 1965 upplät Malmö stad en tomt med två befintliga byggnader åt den då nybildade stiftelsen Sjömanskyrkan i Malmö. Tre år senare togs det första spadtaget till nya Sjömansgården, ritad av Lundaarkitekten Klas Anselm.

S:t Nicolai kapell invigs

Året därpå, på Nicolaidagen den 6 december 1969, invigdes gården och det nybyggda S:t Nicolai kapell av biskop Martin Lindström. Kapellet är uppkallat efter sjömännens och fiskarnas skyddshelgon Nikolaus av Myra eller Nikolaus undergöraren.

Modellbyggt skepp hängandes mot en tegelvägg
Votivskeppet Gerda Foto: Kristina Strand Larsson

Sevärdheter

Votivskeppet Gerda

Förebilden var Sveriges sista brigg, byggd i Gävle 1869. Briggen återbördades till Gävle efter sin sista färd, men sjönk efter en storm.

Gobeläng i röda toner hänger mot en tegelvägg
Konstverket Mitt i Farled är skapad av Ellen och Gunnar Odin Foto: Kristina Strand Larsson

Gobelängen mitt i farled

Gobelängen Mitt i farled är skapad av konstnärsparet Ellen och Gunnar Odin. Materialet är specialvävt linne och metoden kallas för blocktryck.

Altare och dopfunt

Altare och dopfunt är från 1969 och båda är tillverkade av massiv ek. För designen står arkitekt Klas Anselm.

Ljusstakar med tända ljus och en vas med blommor
Altarljusstakarna är skapade av sjödränkt ek och är en gåva från Sjömansgårdens syföreningar. Foto: Kristina Strand Larsson

Altarljusstakar

Kapellets kubformade altarljusstakar är tillverkade i sjödränkt ek och silver av Birger Pellas. Eken i stommarna kommer från ett bärgat fartyg som sjönk utanför Limhamn runt år 1870. Ljusstakarna är en gåva från Sjömansgårdens syföreningar.

Kororgel

Orgeln är tillverkad år 1970 av Johannes Künkel, Lund.

Kyrkklocka

Kyrkklockan är gjuten år 1900 av Johannes A Beckman & Co, Stockholm och var ursprungligen en så kallad klockboj som skulle vägleda sjöfarare i stormigt väder. Klockan är en gåva från Lotsdirektionen i Malmö.

Husgavel, en så kallad spetsbågsgavel med silos och Turning Torso i bakgrunden
Väktaregårdens gavel på Sjömansgården Foto: Kristina Strand Larsson

Sjömansgårdens byggnader

Väktaregården

Väktaregården tillskrivs arkitekten Carl Georg Brunius och byggdes 1850 som bostad åt hamnens väktare och deras familjer. Gården sägs ha Malmös enda Bruniusgavel (spetsbågsgavel).

Tall i förgrunden och röd gammal tegelbyggnad med glasgång
Västra längan på Sjömansgården Foto: Kristina Strand Larsson

Västra längan

Den västra längan byggdes år 1908 och var till en början en lagringsplats för fisk. Fiskehamnen låg vid den här tiden framför gården.

S:t Nicolai kapell

Öppettider

Kapellet är öppet under kontorstid, säkrast mellan kl. 9–15.

Antal platser

Kapellet har 80 platser.

Altargångens längd

Cirka 5 meter.

Antal bänkvaser/bänkljus

Bänkvaser och bänkljus saknas.

Barnhörna

Barnhörna saknas.

Tillgänglighet

Huvudingång i markplan. Handikapparkering inne på gården. HWC. Hörslinga.

Wifi

Anslut till "Svenska kyrkan Gäst". Starta din webbläsare. Logga in. Anslut med dina inloggningsuppgifter. Har du inte något konto väljer du "Skapa konto" och följer instruktionerna. OBS! Du måste verifiera din e-post inom 10 minuter första gången du ansluter.

Hitta hit

Fiskehamnsgatan 3, 211 18 Malmö på Google Maps.