Pilgrim Vallentuna

Tre markerade vandringsleder, medeltida kyrkor, runstenar, pilgrimskapell och en pilgrimsgård som håller säsongsöppet är vad som möter dig vid Pilgrim Vallentuna, Frösunda kyrka.

Organiserade vandringar utgår i regel varje helg under vandringssäsongen från Pilgrimsgården. Foto: Majken Öst-Söderlund

Människor som gett avtryck

Det är människor som har levt i bygden när kristendomen var ung i Sverige som har gett namn åt Pilgrim Vallentunas tre leder. Inga i Snottsta, Livsten från Torsholma och Ulf i Borresta, alla med spännande levnadsöden, omskrivna på traktens runstenar.

Det går utmärkt att vandra lederna på egen hand, men för dem som vill gå i grupp arrangerar Vallentuna församling regelbundet vandringar.

- Natur, kultur och andlighet är våra ledord och vandraren väljer själv var man vill lägga sitt fokus, säger Eva Cronsioe, pilgrimskaplan för Pilgrim Vallentuna.

Pilgrim Vallentuna är ett samverkansprojekt mellan Vallentuna församling, Vallentuna kommun, Vallentuna kristna råd, Naturskyddsföreningen i Vallentuna och hembygdsföreningarna i Vallentuna, Frösunda, Markim och Orkesta.

Organiserade vandringar

Organiserade vandringar hålls i regel varje helg under vandringssäsongen från påsk till allhelgonahelgen. Grupper, skolklasser, församlingar och organisationer kan beställa egna vandringar med ledare. Konferenslokaler och möjlighet till catering finns.

På Vallentuna församlings webbplats kan man läsa om Ulf-, Inga- och Livstenslederna, få praktisk information om kommunikationer, caféer, övernattningar och annat som kan vara bra att veta för en pilgrim.

Information finns också på Facebook: Pilgrim Vallentuna.