Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Dop, konfirmation, bröllop, begravning

Livets stora förändringar kan manifesteras i kyrkan. När vi välkomnar ett nytt barn. När vi ledsagar en ung människa in i vuxenlivet. När vi firar kärleken mellan två människor. Eller tar farväl av dem som stått oss nära i livet och överlämnar dem i Guds hand.

Dop

Det finns ögonblick då det känns som att tiden stannar. Som den stund när vi får ta emot ett barn. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj.

Bröllop

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där ett par lovar att älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet.

Drop-in-vigsel och -dop

Flera församlingar har drop-in-vigslar. En giltig hindersprövning är det enda som behövs för att kunna gifta sig.

Konfirmation

Din församling välkomnar dig alltid som konfirmand. Under konfirmationstiden erbjuds du en möjlighet att tillsammans med jämnåriga och äldre fundera kring livet.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som är död. Den är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den döde till Gud.