Gudstjänst, kyrka
Foto: Alex&Martin

Kyrkor och församlingar

Välkommen till Svenska kyrkan som medlem, volontär eller besökare. I Stockholms stift finns 53 församlingar, utbudet av verksamheter är stort. Kyrkorna är invigda som platser för tillbedjan och andakt. Många tycker om att sitta ner en stund, tända ett ljus och uppleva stillheten eller beundra byggnaderna.

Kyrkor i Stockholms stift

I Stockholms stift finns cirka 175 kyrkor som används av Svenska kyrkan. De äldsta byggdes under tidig medeltid, de yngsta under 2000-talet. Genom århundradena vittnar kyrkorna om skiftande ideal i kristenhetens historia.

Hitta din församling

Här finns länkar till församlingarnas webbplatser. Du kan också söka efter din egen församling.

Kyrkoorglar

Stockholm har ett av världens främsta orgelbestånd. Här presenteras några orgelkyrkor, som kan erbjuda särskilt fina instrument och/eller regelbundet återkommande orgelkonserter.

Det händer i församlingen

Välkommen till Stockholms stifts församlingar, som erbjuder ett rikt utbud av gudstjänster, konserter och mycket mer.