Foto: Arkiv

Dop

Det finns ögonblick då det känns som att tiden stannar. Som den stund när vi får ta emot ett barn. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj.

De flesta föräldrar vill ge sitt barn en känsla av sammanhang. Dopet är ett sätt att ge en sådan tillhörighet. Dopet kan också vara ett sätt att visa på den egna traditionen: så här gör vi i vår släkt – vi hör ihop. Dopet är en inbjudan att vara med i en världsvid gemenskap, kyrkan.

En gåva utan motprestation

Det finns ingen åldersgräns för dopet. Ett dop kan ske inomhus eller utomhus, i ett kapell eller i en sjö, enskilt eller tillsammans med många, genom att man stiger ned i vatten eller genom att vatten öses över huvudet.

Livets vatten

I Bibeln berättas det om att det i begynnelsen skapades liv ur vatten. Så är det också med en människa. Hon tillbringar tiden fram till sin födelse i vatten. Dopets vatten är livets vatten och en symbol för livet som vi föds till – och för det eviga livet.

Ett barn får inte sitt namn i samband med dopet, men i dopet nämns namnet tillsammans med Guds namn. Dopet bekräftar att den som döps hör ihop med Gud.  Dopet är ett sätt att säga välkommen till livet!

Planera dopet

Alla människor välkomnas till kyrkans gemenskap. Dopet är ett sätt att visa på alla människors lika värde och en gåva utan motprestation. Här kommer sju bra tips inför dopet.

Tips på doppsalmer

I regel innehåller ett dop två eller tre psalmer – en i början och en i slutet av dopgudstjänsten, samt eventuellt ytterligare en i mitten. Kyrkomusiker Anna Jarmar i Huddinge ger tips på psalmer och hur man kan tänka när man väljer.

Fakta om dopet

Det finns ingen åldersgräns för dopet. Ett dop kan ske på många olika sätt. Inomhus eller utomhus, i ett kapell eller i en sjö, enskilt eller tillsammans med många, genom att man stiger ned i vatten eller genom att vatten öses över huvudet.

Frågor och svar om dopet

Biskop Eva Brunne svarar på sju vanliga frågor om dopet.

Ge en doppresent med mening

Ge en doppresent som sprider liv och glädje till människor över hela jorden. Köp din doppresent i Svenska kyrkans webbshop. Barn och familjer kan genom din dopgåva få chansen att förändra sina liv. Delad glädje är dubbel glädje.