Foto: Mattias Wahlgren

Gotlands kyrkvecka

Foto: Mattias Wahlgren

På grund av den pågående Coronapandemin och dess restriktioner blev det ingen traditionell kyrkvecka 2020. Gotlands kyrkvecka bestod av de tre förmiddagsseminarier som var planerade – men de genomfördes digitalt.

Seminarier som genomfördes under kyrkveckan 2020:
Onsdag 9 september 09.00-11.30
Kyrkliga skavsår – tillsammans med Erik Gyll och Frida Ohlsson Sandahl prövas olika hattar för en normkritisk och inkluderade kyrka.
Frida och Erik är Årets förnyare i Svenska kyrkan 2019 för sitt arbete med podden ”Behåll hatten på” samt processmodellen Regnbågsnyckeln. Syftet är att alla människor ska känna sig välkomna i Svenska kyrkan.
Genom deras nydanande arbete och teologisk reflektion samt valet av arena för kommunikation, bidrar de till normkritik och frågor om identitet och makt. Regnbågsnyckeln med tillhörande hbtq-märkning erbjuds nu samtliga församlingar i Svenska kyrkan.

Torsdag 10 september 09.00-11.30
ACT Svenska kyrkan – vår gemensamma plattform för internationellt arbete. Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete, inspirerar och ger oss verktyg att utveckla arbetet för en mänskligare värld.

Fredag 11 september 09.00-11.30
Svenska kyrkan i ett förändrat samhälle tillsammans med David Thurfjell.
Svenska kyrkan utgjorde en gång i tiden det övergripande ramverket för liv, kultur och samhällsadministration i ett enhetligt stormaktssverige. Sedan dess har mycket hänt. Under den här förmiddagen diskuterar David Thurfjell de förändrade förutsättningarna för att vara kyrka i vår tid. David Thurfjell är religionshistoriker, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola och författare.

Arrangörer av Gotlands kyrkvecka är Svenska Kyrkan Visby domkyrkoförsamling, Svenska Kyrkan Visby stift, Sensus, Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation, Svenska Kyrkans Internationella avdelning och Verbum.