Gotlands kyrkvecka 2014

20-24 augusti i Visby. Möt förnyaren Jerker Alsterlund, konstnären Emmanuel Garibay, kontraktsprost Lisa Tegby och många engagerade människor i Svenska kyrkan. Teologi skapar vi tillsammans.

Det detaljerade programmet för Gotlands Kyrkvecka är nu publicerat (2014-08-19).

Huvudinspiratörer

Torsdag - Kyrkliga handlingar som drop-in, Jerker Alsterlund

Kyrkan har fortfarande ett stort förtroende att fira gudstjänster kring människors livshändelser, som dop, vigsel och begravning. Men traditionen försvagas. Kan vi hitta relevans i en ny tid och för nya människor? Och kan vi göra det och samtidigt stärka vår identitet?

De kyrkliga handlingarna är fortfarande den största kontaktytan för svenska kyrkan. Hur ska vi förvalta den? Jerker Alsterlund är kontraktsprost i Västerås och initiativtagare till de första drop-in-vigslarna. Årets förnyare i Svenska kyrkan 2013.

Fredag - För att världen ska leva, Emmanuel Garibay

Vi får möta ett konstnärskap som har lämnat åskådarläktaren och närmat sig sin samtid. Med Kristus väljer konstnären perspektiv – han ser världen underifrån. På Emmanuels bilder delar Kristus fattigfolkets vardag – Jesus är partisk. Vi möter ett måleri som vrider och vänder på det kristna budskapet.

Emmanuel Garibay är teolog och konstnär från Manilla, Filippinerna. Har tidigare deltagit i utställningarna Världens Kristus och Made in Asia-Kristustolkningar.

Lördag - En kyrka mitt i samtiden, Lisa Tegby

Vad betyder det att leva just nu? Vilka är utmaningarna för oss som kyrka i en tid då ensamheten breder ut sig, främlingsfientligheten tar för sig, kyrkan ses som ett särintresse och media kräver snabba, enkla svar?

Lisa Tegby vill visa på en kyrka som finns där människor finns, bortom svåra ord och krångliga ceremonier.
Lisa Tegby – prost i Umeå, samhällsdebattör och präst sedan 1971 reflekterar kring kyrkans utmaningar idag.

Läs mer om Kyrkveckans innehåll i programmet.