Foto: Stefan Christophs

EKERÖ PASTORAT

I tusen år till. En plats där jag kan möta Gud, människor och mig själv. Välkommen till Svenska kyrkan på Adelsö-Munsö, Ekerö & Lovö. Kontakt: 08-560 387 00

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023.

Gudstjänster

Varmt välkommen till våra gudstjänster. Se kalendern här på hemsidan för kyrka och tid.

Kollekt

Här hittar du kollektändamål

Musik & evenemang

Toner utmed tusenåriga valv!

Kyrkorna öppna

De ökade elpriserna påverkar oss alla. Vi håller fortsatt våra kyrkor öppna men har valt att sänka temperaturen inomhus en aning.

Dop

Dopet, en början på något nytt i livet oavsett om det är barn eller vuxna som döps. Välkommen att boka dop i Ekerö pastorat.

Vigsel

Att vigas är att välja varandra, inför oss själva, varandra och hela världen. Välkommen att boka vigsel i Ekerö pastorat!

Begravning

Under begravningsgudstjänsten får släkt och vänner utrymme att minnas, hedra och ta avsked av den som har dött. Välkommen att boka begravning i Ekerö pastorat.

Kyrkans förskola

En förskola i anslutning till Ekebyhovskyrkan

Kyrkans Öppna förskola.

Träffa andra föräldrar med små barn

ungdomskväll

Ungdomskväll

Träffa nya vänner eller kom och umgås med dina gamla! OBS! Ungdomskvällen är inställd 1/11 men Ekebyhovskyrkan är öppen för ljuständning (18:00-21:00)

Stöd i orostider

Vi finns här för dig för samtal och stöd. Kontaktuppgifter nedan.

Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Kriget i Ukraina drabbar många. Läget är akut! Behoven är stora och fortsätter att öka. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

NÖDROP på grund av strider i Sudan

Situationen i Sudan är akut. Strider och våld har tvingat 750 000 människor på flykt senaste månaden. Act Svenska kyrkans partner finns på plats och tar emot de som flyr in i grannländer.

Tillsammans för ett varmare Ekerö

Kyrkor och lokaler

Ekerö pastorat har fyra medeltida kyrkor och en modern kyrka. Dessutom finns inom pastoratet Ansgarskapellet på Björkö/Birka samt Drottningholms slottskapell. I anslutning till kyrkorna finns lokaler att hyra.

Hitta rätt grav

Pastoratets kyrkogårdar är anslutna till databasen Svenska gravar. Där finns förteckning över vilka som ligger i gravarna på våra kyrkogårdar. Vid kyrkogårdarna finns gravkartor - så det är lätt att hitta till rätt grav.

Medlem i Svenska kyrkan

Hur blir man medlem, vad är det att vara medlem och om man inte vill vara medlem längre hur gör man då?

Visselblåsarkanal

Inom Ekerö pastorat är vi angelägna om att leva efter våra riktlinjer, principer och gällande lagar. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen.

Information om personuppgifter - GDPR

Svenska kyrkan har hanterat personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt i flera hundra år och det kommer vi fortsätta att göra. Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

Lediga tjänster

Just nu har vi inga lediga tjänster

Kyrkornas Second Hand

Ett samarbete mellan kyrkorna på Mälaröarna!

Thomas Erlandsson om Lovö kyrkas historia

Lyssna på Thomas Erlandsson som berättar om Lovö kyrkas historia

Ann Britt Lindberg om Munsö kyrkas historia

Lyssna på Ann Britt Lindberg som berättar om Munsö kyrkas historia

John Wiktor Holm om Ekerö kyrkas historia

Lyssna på John Wiktor Holm som berättar om Ekerö kyrkas historia

Här hittar du tidigare nyheter och händelser i Ekerö pastorat

Hej, vad kan vi hjälpa dig med?