Foto: Louise Hedberg/IKON

Dop

Dopet, en början på något nytt i livet oavsett om det är barn eller vuxna som döps. Välkommen att boka dop i Ekerö pastorat.

Välkommen att boka dop direkt här på webben

• Välj kyrka och/eller datum och få upp lediga tider i kalendern.
    Hittar du ingen tid som passar eller undrar över något?
    Kontakta oss på 08-560 387 00 eller ekero.pastorat@svenskakyrkan.se
  • Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Om ni önskar döpa fler på samma tid så fyller ni i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.
  • När bokningen skickats till oss, gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.
  • Det finns möjlighet att låna dopklänning.
  • Med reservation för eventuella ändringar vad gäller bemanningen (präst och musiker).
  • Alla personuppgifter behandlas enligt GDPR.

Frågor & svar

Lånar ni ut dopklänning?

Ja, pastoratet har två dopklänningar som ni kan välja mellan.
Kontakta oss på 08-560 387 00 eller kom in till expeditionen i Ekebyhovskyrkan, Björkuddsvägen 2, för att titta på klänningarna.

Finns det möjlighet att hyra lokal för dopfika?

Ja! Vid alla våra kyrkor finns möjlighet att hyra lokal för dopfika. Läs mer på sidan pastoratets lokaler där det står mer om priser och andra praktiska saker.

Vad kostar det?

Själva dopet kostar ingenting. Kyrka, präst, musiker och vaktmästare är gratis. Vill du hyra lokal så kostar det en slant (se ovan).

Måste man vara medlem för att få döpa sitt barn?

Nej, det måste man inte vara. Om den/de som är vårdnadshavare vill att barnet ska döpas finns inget som hindrar, oavsett föräldrarnas samfunds- eller religionstillhörighet.

Vad betyder dopet?

Dopet ger formellt medlemskap i Svenska kyrkan, och det ger tillträde till nattvarden och rätten att vara fadder vid andras dop. För att bli konfirmerad måste man vara döpt. På Svenska kyrkans webbplats finns mycket mer information om hur dopet går till, vad det innebär och många praktiska saker kring dopgudstjänsten.

En dopmamma berättar - se filmen om Elin och Tova.

Dop - praktisk information

för dig som redan bokat dopet

En liten film om dopet

Filmen om dopet är en del av appen Kyrkan och vänder sig i första hand till barnen, men kan med fördel även ses av vuxna. Förutom att titta på film kan man tända ljus, lägga pussel, spela memory, spela kyrkorgel och hälla vatten i dopfunten. Kyrkan är gratis att ladda ned och finns där appar finns!