Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Vänrelation med Israel och Palestina

Sedan 1998 har Lunds stift en vänrelation med kristna palestinier. Samarbetet stärker vänskap och utbyte mellan svenska och palestinska kristna och verkar för att fördjupa kunskapen om mänskliga rättigheter och folkrätt.

Efter ett antal resor till Mellanöstern beslöt Lunds stiftsstyrelse 1998 att stiftet skulle inleda en vänrelation med kristna palestinier. Man har velat få till stånd ett brett, ekumeniskt samarbete med kristna från olika samfund och med fredsrörelser och organisationer för mänskliga rättigheter. Syftet är att arbeta för fred, rättvisa och försoning i Bibelns land.

Genom vänrelationen vill Lunds stift verka för

• att vänskap och utbyte sker mellan svenska och palestinska kristna
  • att fördjupa kunskapen om mänskliga rättigheter och folkrätt
  • att verka för fred, rättvisa och respekt mellan palestinier och israeler, mellan judar, kristna och muslimer

Lunds stift stöder organisationen WIAM och deras sommarläger och uppmärksammar årligen Kyrkornas Världsråds ekumeniska bönevecka för fred i Israel och Palestina.

Lunds stift samverkar med det Ekumeniska följeslagarprogrammet som drivs av Kyrkornas Världsråd och som i Sverige handläggs av Sveriges Kristna råd. Lunds stift uppmanar församlingarna att ta ta vara på den goda resurs som följeslagarna utgör och ta del av resebrev eller att inbjuda dem att föreläsa.

Artiklar

Christmas 2020 – ett digitalt konstprojekt med tre konstnärer i Betlehem

Varje jul går tankarna till Betlehem och vi längtar efter att återigen få fira frälsarens födelse och budskapet om hopp för mänskligheten och frid på jorden. Lunds stift har sedan länge ett samarbete med Dar al Kalima University College of Arts and Culture. Julen 2020 får två tidigare konststipendiater och deras lärare Faten Nastas kommentera sin situation och skicka ett budskap till oss ifrån Betlehem med sin konst.

Barn ritar utomhus runt ett bord.

Sommarläger i Betlehem under corona

Varje sommar ordnar organisationen Wiam ett sommarläger för barn i Betlehem som på grund av den politiska situationen är utsatta för stor psykologisk press och som genom instängdheten bakom muren inte heller kan röra sig och njuta av sommaren som andra barn. Även pandemi-sommaren 2020 genomfördes lägret.

”Det tar inte slut förrän vi pratar med varandra”

Under veckan 16-23 september kallade Kyrkornas världsråd till en ekumenisk bönevecka för fred i Israel och Palestina. Som ett led i uppmärksammandet besöktes Lunds stift av tre personer som delade med sig av sina berättelser - och berätta varför fred är vägen framåt.

”Konsten blir ett sätt att ge hopp”

I mitten av september besökte de tre unga palestinierna, Varvara Abd Elraz, Mohammed A.M. Mustafa och Sally Azar Lunds stift. Besöket föranleddes av att Kyrkornas Världsråd kallat till en ekumenisk bönevecka för fred i Palestina och Israel.