Foto: Charlotta Bäckström

Lunds stiftskanslis arbete

Lunds stiftskanslis grundläggande uppgift är att stödja och stimulera anställda, förtroendevalda och ideella i stiftets församlingar. Det sker bland annat genom fortbildning och rådgivning.

Lunds stiftskansli arbetar för att Svenska kyrkan i Skåne och Blekinge ska vara:

• en kyrka som manifesterar Guds rike på jorden, både lokalt och globalt
  • en öppen och kommunicerande kyrka som är närvarande i samhället
  • en kyrka som tar människors längtan på allvar och ger hopp
  • en kyrka som är gränsöverskridande och framåtsträvande
  • en kyrka med tydlig evangelisk-luthersk profil.

Fastighetsstöd

Lunds stiftskansli stödjer församlingar och pastorat i arbetet mot en hållbar fastighetsförvaltning där resurshushållning och effektivitet är viktiga faktorer.

En samlingsbild med olika hållbarhets-relaterade företeelser.

Hållbarhetsarbetet i Lunds stift

Hållbarhetsarbetet sker i den lokala församlingen. Alla fyra dimensioner av hållbarhet vägs in: den ekologiska, ekonomiska, sociala och existentiella. En klimat-och miljöstrateg på stiftskansliet finns som stöd och bollplank i arbetet mot målet att vara en klimatneutral kyrka år 2030.

Två kvinnor sitter och samtalar runt ett litet bord.

Institutionssjälavård

Svenska kyrkan ger andlig vård vid olika offentliga institutioner. I Lunds stift finns Svenska kyrkan på sjukhus, fängelse, häkten, universitet, Migrationsverkets förvar och på regementen. Lund stift ger ekonomiskt bidrag till vissa tjänster inom institutionssjälavården.

Internationellt

Lunds stift arbetar med internationella frågor inom ramen för Act Svenska kyrkan, genom vänrelationer och samarbetspartners runt om i världen samt genom olika internationella program för unga vuxna som vill lära sig mer om internationellt arbete inom kyrkan.

Ett gäng ungdomar står samlade utomhus.

Jämställdhetsarbete

Kvinnor och män ska ha samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv. Det gäller också i kyrkan.

Kultur

Stiftskansliet i Lunds stift arbetar med att skapa och gestalta mötesplatser mellan kyrka, kultur och tro. Detta sker genom projekt tillsammans med församlingar, konstinstitutioner och konstnärer inom bild, teater, dans och film.

Kyrkoantikvariska frågor

Svenska kyrkan har unika värden att förvalta. De utgör ett levande kulturarv. Med våra många värdefulla kyrkor, inventarier och kyrkogårdar ansvarar vi för landets största sammanhållna kulturarv.

Musik

I Lunds stift finns det cirka 316 anställda kyrkomusiker. De träffar varje vecka en stor mängd människor i gudstjänster, vid konserter och vid körrepetitioner.

Pilgrimsvandring

I Lund stift finns sex sammanbundna pilgrimsleder om totalt 80 mil som tillsammans kallas för Pilgrimsvägen Skåne Blekinge. Arbetet med lederna är organiserat i ett nätverk med samma namn. Nätverket leds av en pilgrimspräst som utgår från pilgrimscentret Liberiet vid Lunds domkyrka.

Prästlönetillgångar

Lunds stifts prästlönetillgångar (PLT) består av prästlönefastigheter, det vill säga jord- och skogsfastigheter, samt prästlönefonder. Prästlönetillgångarna har till ändamål att bidra till Svenska kyrkans förkunnelse. I Lunds stift har egendomsnämnden till uppgift att förvalta dessa tillgångar.

Ruotsinsuomalainen seurakuntatyö/Sverigefinskt arbete

Sverigefinskt församlingsarbete är Svenska kyrkans egen verksamhet, som bedrivs huvudsakligen på finska men delvis även tvåspråkigt. Detta för att främja kristen tro och församlingsliv hos människor med finsk bakgrund eller anknytning.

En grupp ungdomar håller om varandra i en ring.

Konfirmand och ungdom

I församlingarna i Skåne och Blekinge sker ett omfattande arbete som vänder sig till ungdomar, till exempel konfirmation och ungdomsgrupper. Stiftskansliets personal arbetar med att stötta församlingarna i det arbetet. Det kan handla om att skapa nätverk och mötesplatser, eller att erbjuda fortbildningar inom aktuella frågor.

Killans bönegård på Österlen

Killans bönegård i Ö Vemmerlöv på Österlen är en plats för bön, reträtt och andlig vägledning. Bönegården drivs som en ideell förening.