Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Musik

I Lunds stift finns det cirka 316 anställda kyrkomusiker. De träffar varje vecka en stor mängd människor i gudstjänster, vid konserter och vid körrepetitioner.

I hela Svenska kyrkan sjunger nästan 90 000 körsångare, runt 14 000 av dem i Lunds stift. Sång och musik har alltid följt människan åt. För att kunna ge uttryck åt känslor som sorg, rädsla och glädje behöver vi sången, rytmen och melodin. Kyrkomusiken kan skapa rum för det ordlösa mötet.

Lunds stifts musikkonsulent arbetar med att stödja och inspirera kyrkomusikernas arbete. Detta sker genom fortbildning, projekt och rekrytering.

Två tjejer och en kille håller i varsitt papper och blombukett.

Sök stiftets musikstipendium för unga

Nu kan du som är mellan 15 och 25 år, medlem i Svenska kyrkan och musikaliskt engagerad i en församling söka Lunds stifts musikstipendium. Sista ansökningsdag är 25 mars 2024.

Lunds stifts musikpodd

Du har väl inte missat Lunds stifts musikpodd? Varje program tar upp ämnen med anknytning till Lunds stifts musikliv. Ta på dig hörlurarna, lyssna och njut!

Ljudreportage Frillestads orgel

Hör orgeln i telefonen

I samband med den stora och omfattande orgelinventeringen i Lunds stift togs det fram ljudreportage från tio av stiftets orglar. Reportagen innehåller musik framförd på respektive orgel men även fakta och anekdoter om varje instrument.

Psalmbanken

Här kan du lyssna på psalmer som har fått nya arrangemang , inspirerad från olika musikaliska genrer. Melodi och text är däremot alltid i original. Det är ungdomar från 13-25 år som sjunger på inspelningarna.

Folder - så blir du kyrkomusiker

Ladda ner folder om att bli kyrkomusiker, pdf.