Foto: Magnus Aronson/IKON

Arbeta i Svenska kyrkan

Vill du arbeta inom Svenska kyrkan? Har du funderat på att bli präst, diakon, kyrkomusiker eller församlingspedagog? Här kan du hitta information om utbildningsvägar, läsa om hur det är att jobba i kyrkan och vilka personer du kan kontakta.

En präst bryter en oblat.

Att bli präst

Denna sida vänder sig till dig som är intresserad av att bli präst i Lunds stift. Här får du information om utbildning, antagning och praktik.

Christian Senniksen arbetar framför allt med människor som på olika sätt lever i samhällets marginaler.

Att bli diakon

Denna sida vänder sig till dig som är intresserad av att bli diakon i Lunds stift. Här får du information om utbildning, antagning och praktik.

Att bli församlingspedagog

En församlingspedagog arbetar främst med de pedagogiska uppgifterna i församlingen. Många har barn och ungdom som sitt huvudsakliga arbetsområde, men det finns också de som arbetar med inriktning mot vuxna.

Att bli kyrkomusiker

Att arbeta som kyrkomusiker i Svenska kyrkan är ett mångfacetterat arbete. Du arbetar aktivt med människor i alla åldrar och i livets alla skeenden.

Trainee i Lunds stift

Trainee är en form av praktik för dig som är mellan 18 och 25 år och är nyfiken på att arbeta i Svenska kyrkan. Under nio till tio månader får du följa olika yrkeskategorier och verksamheter.

Ung tjej med blont långt hår.

Gör som Vera – bli trainee i Svenska kyrkan

Hallå där Vera Landin, en Staffanstorpstjej på 20 år som efter gymnasiet testar på att jobba i Svenska kyrkan, närmare bestämt i Uppåkra församling. Vad gör du om dagarna som trainee?