En grupp ungdomar håller om varandra i en ring.
Foto: Nadine Minner /Ikon

Konfirmand och ungdom

I församlingarna i Skåne och Blekinge sker ett omfattande arbete som vänder sig till ungdomar, till exempel konfirmation och ungdomsgrupper. Stiftskansliets personal arbetar med att stötta församlingarna i det arbetet. Det kan handla om att skapa nätverk och mötesplatser, eller att erbjuda fortbildningar inom aktuella frågor.

Konfirmation

Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Under konfirmandtiden får ungdomar möjlighet att utforska sin relation till Gud, till sitt dop, till andra människor, till sig själva och hela den värld vi lever i.

Här nedan kan du söka efter en konfirmationsgrupp som passar just dig.
Hittar du inte en konfagrupp där du bor? Kontakta din lokala församling direkt istället.

Vill du konfirmeras?

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Hitta konfirmation

Stjärngruppen fick konfirmanden Stellas dröm att bli sann

Från att vara dold bakom en nerstängd kamera till att bära processionskorset. Från att sitta i bilen och inte våga vara med till en stolt konfirmand! Den resan har Stella i Landskrona gjort. Detta tack vare omsorgen och engagemanget i Stjärngruppen för konfirmander med särskilda behov.

Möten och aktiviteter för ungdomar

Efter konfirmation erbjuder Svenska kyrkan en mängd olika möjligheter till möten och aktiviteter, både i församling och genom Svenska kyrkans ungdomsorganisation (SKUL). Här finns också plats för stillhet och samtal med någon som har tid att lyssna.

Om du vill veta mer om ungdomsverksamhet, kontakta din församling. Du kan även kontakta Svenska kyrkans ungdomsorganisation (SKUL) om du är intresserad av barn och ungdomsarrangemang i Lunds stift.

Ledarskapsutbildning för unga mellan 16 och 25 år

Lunds stift erbjuder dig som är mellan 16 och 25 år och konfirmerad kostnadsfri utbildning i ledarskap. Utbildningen kallas "Unga med uppdrag" och består av en grundkurs kallad steg 1 och två valbara påbyggnadssteg som kallas steg 2. Utbildningarna kostar inget.

För mer information om hur du anmäler dig, kontakta din hemförsamling

Steg 1 går på distans via nätet

Steg 1 av ledarskapsutbildningen fokuserar på tre centrala områden: Jag-Ledare, Jag-Kristen och Vi-Församlingen.

Undervisningen sker till största delen på distans via det nätbaserade utbildningsverktyget Learnify. Varje vecka får du en uppgift som du ska genomföra individuellt samt en uppgift som du ska lösa tillsammans med en handledare från din hemförsamling. Distansundervisningen kompletteras med två fysiska träffar där du och din handledare måste närvara.

Steg 2 - valbara påbyggnadssteg

De valbara påbyggnadsstegen kallas för steg 2 och består av två utbildningshelger på stiftsgården Åkersberg i Höör samt en temadag om ett specifikt tema, till exempel ”Idol Deluxe - Jesus”.

Utbildningshelgerna är tänkta att stärka dig i att vilja och våga vara ambassadörer för Svenska kyrkan, inte minst i mötet med jämnåriga. Varje helg har inbjudna gästföreläsare. Utbildningshelgerna är fristående och du behöver inte gå dem i någon speciell ordning.​​​​​​

Utbildningshelgen "Live, love and be the change"

Jesus är tydlig med att vi ska älska Gud, varandra och oss själva. Hur omsätter vi det i ord och handling i det mångreligiösa, flerkulturella och sekulariserade samhälle vi lever i? Hur kan vi ta ansvar och vårda den skapelse vi bor på så att den blir hållbar: ekologiskt, socialt, ekonomiskt och andligt.

Utbildningshelgen “Come as you are, loud and proud”

Jesus är tydlig med att var och en räknas och har ett värde som människa: Yngre, äldre eller där emellan, man, kvinna, HBTQ, stor, liten, lång, kort. Vi kan vara med i stort och smått och kommunicera evangeliet. Hur kan Jesus vara en kommunikativ inspiratör för oss?

Vitt kors med vit flamma mot röd bakgrund och texten Svenska kyrkans unga.

Svenska kyrkans unga i Lunds stift

Svenska Kyrkans Unga är en öppen gemenskap av barn och unga som vill upptäcka och dela kristen tro. Välkommen till Lunds distrikt.

Ung tjej med blont långt hår.

Gör som Vera – bli trainee i Svenska kyrkan

Hallå där Vera Landin, en Staffanstorpstjej på 20 år som efter gymnasiet testar på att jobba i Svenska kyrkan, närmare bestämt i Uppåkra församling. Vad gör du om dagarna som trainee?

Stipendier för unga vuxna som vill åka ut

Lunds stift hjälper unga vuxna mellan 18-30 år som vill resa ut i världen för att lära känna en systerkyrka och få inblick i kultur, församlingsliv och levnadssätt. Stiftet arbetar med Svenska kyrkans utbytesprogram "Ung i den världsvida kyrkan", ett volontärprogram i Tanzania och med Lunds missionssällskaps resestipendier.

Hör gärna av dig

Stiftskansliets personal finns som stöd till församlingarna i arbetet med konfirmander och ungdomar. Hör gärna av dig om det är något du undrar.