Vårbild, Norra kyrkogården, Sankt Olofs kapell
Foto: Julia Linde

Lunds kyrkogårdar

I Lunds Pastorat finns tretton kyrkogårdar med över 16000 gravplatser. Våra begravningsplatser är öppna för alla, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.

Välkommen att besöka Kyrkogårdsavdelningen - Lunds kyrkogårdar!

Besöksadress: Kävlingevägen 40, 222 40 Lund
Postadress: Lunds kyrkogårdar, Box 1096, 221 04 Lund

Kundtjänst:
046-71 87 20 eller lpkyrkogard@svenskakyrkan.se

Telefontid alla vardagar kl. 10.00-12.00 samt 13.00-15.00.
Övrig tid hänvisar vi till Lunds Pastorats växel: 046-71 87 00

Expeditionens öppettider:
Måndag: Stängt
Tisdag, Onsdag, Torsdag: kl. 10.00-15.00
Fredag: kl. 10.00-12.00

Lunchstängt alla vardagar mellan 12.00-13.00.

Klicka här för att läsa mer om våra öppettider och hämtning av urnor

NYHETER

Ljusinsläpp från kyrkfönster med Jesus

Ändrade öppettider i samband med helgdagar

I samband med Kristi himmelsfärdsdag 9 maj och Nationaldagen 6 juni har expeditionen stängt på "klämdagarna".

Vattenkanna vattnar gula blommor

Våren är här - och vattnet likaså!

Nu är vattnet påkopplat igen på Norra kyrkogården.

Varning för bluffakturor med erbjudande om gravskötsel och gravstenstvätt

Många gravrättsinnehavare i Lunds pastorat har fått hem fakturaliknande brev med erbjudande om gravplatsskötsel och/eller tvätt av gravsten. Det är dock inte kyrkogårdsavdelningen som är avsändare.

PÅGÅENDE PROJEKT

Stora Råby kyrkogård

Omgestaltning av Stora Råby kyrkogård

Här kan du följa projektet att omgestalta den äldre delen av Stora Råbys kyrkogård!

Norra kyrkogården, kvartersbilder

Det finns olika typer av gravplatser att välja mellan. Har du funderingar eller frågor om vilken typ som passar just dig är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Redskapsbild från Norra kyrkogården

Gravskötsel - service & tjänster

En vacker begravningsplats är en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke, men om du inte kan, hinner eller orkar ta hand om graven själv - låt oss hjälpa till.

Begravningsceremoni (gravkapellet i Hässleholm)

Begravning

Vad gör man när någon dör? Alla kommer vi en dag att behöva ordna med begravning, vår egen eller anhörigas. Vi kommer att behöva sörja och kanske också ta hjälp, för att kunna hitta glädjen och kraften i livet igen.

Norra kyrkogården, kvartersbilder

Var finns gravplatsen?

Här kan du söka efter gravsatta på alla våra begravningsplatser i Lund - och även på flera andra kyrkogårdar i Sverige!

Kartbild över kyrkogårdar Lund

Hitta kyrkogårdar

Här finner du en karta över kyrkogårdar samt kyrkoplaner i Lund

Grind vid Fredentorp

Öppettider - körgrindar och besökstoaletter

Tiderna gäller för Norra kyrkogården samt Fredentorps begravningsplats.

Östra kyrkogården

Om Lunds kyrkogårdar

Lunds Pastorat har vanliga kistgravar, urngravplatser, askgravplatser och minneslundar och vi strävar hela tiden efter att tillgodose allmänhetens krav på ett modernt gravskick.

Kapellen

Kyrkogårdar och kapell

Lunds pastorat har 12 kyrkogårdar och begravningsplatser. På Norra kyrkogården i centrala Lund finns även två kapell.

Vallkärra kyrkogård

Digital kulturvandring på kyrkogården

Nu finns det möjlighet att gå en digital kulturvandring på några av Lunds kyrkogårdar.

Restaurering av gravstenar

Tycker du att det har försvunnit gravstenar, eller har du sett de svarta boxarna på våra kyrkogårdar och undrat vad de är?

Jobba hos oss

Vill du bli en av de anställda medarbetarna på kyrkogårdsavdelningen i Lund? Välkommen med en ansökan. Här har vi samlat de tjänster som är lediga just nu.

Aktuellt från Lunds kyrkogårdar

Våren är här - och vattnet likaså!

Publicerad:

Nu är vattnet påkopplat igen på Norra kyrkogården.

Uppmärksammande av Sankt Lars begravningsplats

Publicerad:

Sedan sommaren 2022 ansvarar Lunds pastorat som begravningshuvudman för skötsel och förvaltande av Sankt Lars begravningsplats. Nu tar vi ett avstamp för det fortsatta förvaltandet och uppmärksammar Sankt Lars begravningsplats den 27 september 2023!

Kyrkogårdsexpeditionen

Publicerad:

Ombyggnationen av kyrkogårdsexpeditionen är klar och bemannad enligt ordinarie öppettider. Varmt välkomna att besöka oss!

Varning för bluffakturor med erbjudande om gravskötsel och gravstenstvätt

Tusen Trädgårdar

Publicerad:

I år medverkar Norra kyrkogården på Sveriges största trädgårdsvisning, nämligen evenemanget Tusen Trädgårdar som genomförs söndag 3 juli.