Håstads kyrkogård
Foto: Kenneth Ruona

Håstad kyrkogård

Kyrkogården som delas av järnvägen

Kyrkogården består av två delar, en runt kyrkan samt en annan del öster om järnvägen som kallas just Håstad Östra. På den östra delen finns ca 160 gravplatser varav endast 10 stycken är aktiva, dvs har en gravrättsinnehavare. På kyrkogården vid kyrkan finns ca 180 gravplatser varav ca 60 är aktiva.

Askgravplats

Håstad har även en outnyttjad askgravplats intill kyrkan med 50 lediga platser.

Historia

Kyrkogårdens äldsta del har använts lika länge som kyrkan funnits. På 1880-talet var den fullbelagd och utvidgningsmöjligheter saknades bland annat beroende på att en bäck fanns vid dess östra gräns och strax intill den hade järnvägen byggts ett par årtionden tidigare. Församlingen träffade då en överenskommelse med fideikommissarien på Svenstorp, baronen Gyllenkrok, om arrende av mark öster om järnvägen för en ny begravningsplats. Den kallas numera Håstads östra och är fortfarande i bruk.

Arrendet var synnerligen gynnsamt för församlingen men avlöstes efter ca 100 år då lagen numera föreskriver att upplåtaren, dvs. församlingen eller samfälligheten, skall äga den mark som används som allmän begravningsplats. Under 1950-talet utfördes viss omläggning av kyrkogårdens gångsystem och de nuvarande häckarna planterades. Kyrkogården var då i det närmaste fullbelagd.

Behovet av ny kyrkogårdsmark gjorde sig påmint omkring år 1930. Intresset vändes då mot den gamla kyrkogården som utvidgades österut sedan bäcken fyllts igen. År 1970 lades kyrkogården om, häckarna mellan gravplatserna togs bort och gräsmatta anlades. Gångsystemet bibehölls dock oförändrat.

Gamla gravstenar och gravsättning i kyrkan

Begravningar hade tidigare skett även inne i kyrkan. En häll vid södra kyrkväggen minner om detta. Att studera gravvårdarna på Håstads kyrkogårdar är givande även för lekmän. Olika yrkestitlar finns representerade och en del är vackert utformade. Speciellt finns några söder om kyrkan som är av högt konstnärligt värde, både genom form, text och symboler.