Vallkärra kyrkogård
Foto: Kenneth Ruona

Digital kulturvandring på kyrkogården

Nu finns det möjlighet att gå en digital kulturvandring på några av Lunds kyrkogårdar.

Med hjälp av förinspelade guider kan besökaren på egen hand besöka kyrkogården/begravningsplatsen och lyssna på historier om intressanta människoöden. Skanna QR-koderna som finns uppsatta vid utvalda gravplatser och kyrkogårdar för att ta del av guiderna på plats. Det går också utmärkt att sitta hemma framför datorn och ta del av berättelserna genom att besöka www.kulturgravar.se.

Hur fungerar en digital kyrkogårdsvandring på plats?

Besökaren gör en vandring på egen hand med sin smartphone, och tar del av berättelserna med hjälp av QR-koder som finns placerade på små skyltar vid utvalda gravplatser. Observera att du kan behöva hålla mobiltelefonen i liggande format för att kunna se kartan som guidar dig till gravplatserna. Du hittar kartan över var dessa gravar finns på www.kulturgravar.se

Här kan du titta på en film som bland annat berättar om hur digital kyrkogårdsvandring fungerar.

Kulturgravar.se ägs av Sverige kyrkogårds- och krematorieförbund (SKKF).