Norra kyrkogården, kvartersbilder
Foto: Richard Walter

Det finns olika typer av gravplatser att välja mellan. Har du funderingar eller frågor om vilken typ som passar just dig är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Norra kyrkogården, kvartersbilder

Kistgrav

En kistgravplats är en traditionell gravplats där kistan gravsätts.

Urngravar, kvarter 49

Urngrav

I en urngrav gravsätts askan/urnan på en känd plats, och fungerar som en traditionell gravplats.

Askgravplats 22A, Norra kyrkogården

Askgravplats

Att välja en askgravplats innebär ett alternativ till både enskild gravplats och till minneslund.

Fredentorps begravningsplats

Minneslund

En minneslund är en del av kyrkogården utan personliga gravar. Om du vill ställa ner en blombukett eller tända ett ljus gör du det på en gemensam plats i minneslunden.

Med eller utan gravrätt?

Gravplats finns med gravrätt, med begränsad gravrätt (ex. askgravplatser) och utan gravrätt. Med gravrätt följer bland annat skyldighet att personligen ta hand om gravskötseln eller köpa den tjänsten av till exempel kyrkogårdsavdelningen. Det gäller kistgravplatser med plats för en eller flera kistor. Det gäller också urngravplatser.

Utan gravrätt är minneslund som har anonym karaktär, med gemensam smyckningsplats. I minneslunden utförs gravsättning av aska av kyrkogårdspersonalen utan närvaro av anhöriga. Kyrkogårdspersonalen svarar också för skötsel av minneslunder.

Askgravplats är ett gravskick av kollektiv karaktär där gravsättning sker med upplåtelse av begränsad gravrätt. De anhöriga får delta vid gravsättningen. Kyrkogårdsavdelningen svarar för vården av askgravplatsen och för all plantering inom denna samt för gemensam plats där namn på gravsatta inom askgravplatsen kan anges, och då till en kostnad för dödsboet. Besökare får medverka till utsmyckning med snittblommor och ljus på gemensam smyckningsplats.

Vem bestämmer hur jag ska gravsättas?

Det är du själv som bestämmer om du vill bli jordbegravd i kista eller kremerad. Dina önskemål anses så viktiga att de har fått en egen paragraf i begravningslagen. När någon avlidit, bör hans/hennes önskan om kremering och om gravsättning såvitt möjligt följas av den som i egenskap av anhörig eller närstående eller annars ordnar med gravsättningen.

Får vi gravsättas var vi vill i Sverige?

Kyrkogårdsavdelningen i den församling där du är folkbokförd, är skyldig att ordna en gravplats åt dig när det blir dags för gravsättning. Detta är tjänster som du betalat för med din begravningsavgift under din livstid. Valet av gravplats bestäms av hur du vill bli gravsatt. Jordbegravning i kista eller kremering och senare gravsättning av askan?

Vill du gravsättas på annan ort än där du är folkbokförd har du rätt till samma tjänster om det finns plats och i övrigt inga hinder finns.