Norra kyrkogården
Foto: Anne Edström

Vår verksamhet

Begravningsverksamheten

Lunds Pastorat är huvudman för begravningsverksamheten i våra sju församlingar. I huvudmannaskapet ingår att anordna och hålla ett tillräckligt antal gravplatser, även för de som inte tillhör Svenska kyrkan eller något annat trossamfund, att ta emot stoft för förvaring och visning, att sköta gravsättning och kremering och att tillhandahålla lokaler för begravningsceremonier. Dessutom ingår att sköta kyrkogårdar och begravningsplatser.

Lunds Pastorat ansvarar för kyrkogårdarna i centrala Lund; Norra och Östra kyrkogården, Klosterkyrkogården och Fredentorps begravningsplats, samt de 8 kyrkogårdarna i Stora Råby, Nöbbelöv, Vallkärra, Stångby, Västra Hoby, Håstad, Igelösa och Odarslöv.

På Norra kyrkogården finns två begravningskapell, ett krematorium samt en kyrkogårdsexpedition. Personalen på kyrkogårdsexpeditionen handlägger alla administrativa uppgifter i samband med begravningar, gravplatsskötsel m.m.

Lunds kyrkogårdsavdelning

Vi på kyrkogårdsavdelningen vill tillgodose allmänhetens krav på ett modernt gravskick. För oss är det viktigt med nytänkande och mångfald och vi vill att alla ska känna sig välkomna att kontakta oss. Vår ambition är att skapa en vacker gravplats som passar dina önskemål.

Vår största begravningsplats är Norra kyrkogården i centrala Lund och strax utanför stan ligger Fredentorps begravningsplats där det även finns ett judiskt och ett muslimskt kvarter, samt platser för dem som tillhör Bahai-samfundet. Dessutom finns flera mindre kyrkogårdar i och strax utanför Lund.

Vi har tolv kyrkogårdar och begravningsplatser med sammanlagt ca 16 000 gravplatser. Våra begravningsplatser är öppna för alla, oberoende av trostillhörighet.

Välkommen att kontakta oss, vi finns till för dig!

Kundtjänst:
046-71 87 20 eller lpkyrkogard@svenskakyrkan.se

Skötsel Norra kgd

Kyrkogårdsavdelningens uppdrag

Begravningsverksamheten är en samhällelig uppgift som innefattar myndighetsutövning.

Kyrkogårdsutskottet

Svenska kyrkan i Lund styrs av kyrkofullmäktige och kyrkoråd. Till kyrkorådet hör två utskott varav ett av dem är kyrkogårdsutskottet.

Östra kyrkogården

Om Lunds kyrkogårdar

Lunds Pastorat har vanliga kistgravar, urngravplatser, askgravplatser och minneslundar och vi strävar hela tiden efter att tillgodose allmänhetens krav på ett modernt gravskick.

Personal Kyrkogårdsavdelningen

På kyrkogårdsavdelningen arbetar ca 50 personer året om. Under säsong (april-nov) är vi däremot närmare 75 anställda.

Jobba hos oss

Vill du bli en av de anställda medarbetarna på kyrkogårdsavdelningen i Lund? Välkommen med en ansökan. Här har vi samlat de tjänster som är lediga just nu.