Östra kyrkogården

Om Lunds kyrkogårdar

Kyrkogården utgör en minnesplats för avlidna, samtidigt som den är en kulturhistorisk park med sina gravvårdar av olika ålder, utsmyckningar, träd, buskar och övrig vegetation.

Kyrkogårdar är rofyllda och ger möjlighet att för en stund koppla av från stressen utanför. På kyrkogården kan vi vandra och minnas våra anhöriga, våra relationer till dem, hur familjen och samhället var en gång i tiden.

Norra kyrkogården

I centrala Lund ligger Norra kyrkogården, vår största begravningsplats med ca 12 000 gravplatser. Trots sitt centrala läge är kyrkogården med sina stora grönytor en lugn och rofylld plats som andas historia. På Norra kyrkogården finns förutom kist- och urngravplatser även två minneslundar och fyra gemensamma askgravplatser.

Kapell och krematorium

På Norra kyrkogården finns två kapell; Uppståndelsens kapell och S:t Olofs kapell. De rymmer 50 respektive 150 gäster. S:t Olofs kapell kan tömmas på religiösa symboler och användas för alla typer av begravningar, borgerliga eller för olika religiösa tillhörigheter. I anslutning till kapellen finns även ett krematorium.

Fredentorps begravningsplats

Fredentorps begravningsplats ligger några kilometer utanför Lund, och är den nyaste begravningsplatsen. Här finns platser för både kistgravar och urngravar. Fredentorp ligger vackert i naturlig terrängmiljö och fortsätter att växa. Här finns bland annat en minneslund, ett muslimskt och ett judiskt kvarter, samt platser för dem som tillhör Bahai-samfundet.

Mindre kyrkogårdar i Lund med omnejd

Det finns tio mindre kyrkogårdar i och utanför Lund. S:t Peters Kloster och Östra kyrkogården ligger, liksom Norra kyrkogården, centralt i stan, och i Lunds utkant ligger Stora Råby, Norra Nöbbelöv och Vallkärra. På landsbygden norr om Lund finns Odarslöv, Igelösa, Håstad, Västra Hoby och Stångbys kyrkogårdar. De mindre landsbygdskyrkogårdarna har alla anor från medeltiden.

Vi vill tillgodose allmänhetens krav på ett modernt gravskick. För oss är det viktigt med nytänkande och mångfald och vi vill att alla ska känna sig välkomna att kontakta oss. Vår ambition är att skapa en vacker gravplats som passar just dina önskemål.