odarslövs kyrkogård
Foto: Kenneth Ruona

Odarslöv kyrkogård

Kyrkogården utan kyrka

På Odarslövs kyrkogård finns enbart kistgravar. Sedan kyrkan stängdes 1990 och sedemera avlystes 2002 har även gravplatserna blivit färre. Av de 240 gravplatser som finns på Odarslövs kyrkogård är endast 35 aktiva, dvs innehar gravrättsinnehavare.

Historia

Traditionsenligt är området söder om kyrkan den äldsta delen av kyrkogården och området norr om från 1800-talet. 1911 utvidgades kyrkogården åt väster och almar planterades vid gränsen. Hägnaden bestod av stengärde och utanför denna fanns ett dike för dräneringens skull. Till huvudentrén fanns över diket en träbro med järnräcke. Kring gravplatserna fanns häckar av liguster.

1938 lades hela kyrkogården om och rörledningar grävdes ner för dräneringen. Hägnaden, diket och träbron togs bort. Häck av hagtorn planterades runt kyrkogården. Det nuvarande gångsystemet anlades och låga buxbomshäckar kring gravplatserna ersatte de tidigare ligusterhäckarna.

I samband med utvidgningar och omläggning kan en del äldre gravvårdar ha tagits bort. Kvar finns numera en del gamla vårdar främst längs den västra gränsen. På gravplatserna finns i övrigt en variation av vårdar från de senaste seklet, en del med utförlig text som ger en antydan om vardagslivet i byn eller den sociala ställningen.

Kyrkan är stängd sedan hösten 1990. Den 17 november 2002 hölls en avlysningsgudstjänst med kyrkoherde Klas Olsson och kontraktsprost Lars Eric Axelsson.