Askgravplats 50A, Norra kyrkogården
Foto: Richard Walter

Askgravplats 50A

En av våra senast anlagda askgravplatser med hällar i gräs, en väldigt efterfrågad utformning.

Alla gravplatser inom området är av samma storlek, 1,25 x 1,20 meter och används för gravsättning av aska i urna. Gravplatsen på kv. 50 A ligger i gemensam gräsyta och är avsedd för fyra (4) urnor med en egen gravhäll i gräsytan.

Platsen tilldelas av kyrkogårdsavdelningen/Lunds kyrkogårdar. Gravplatsen utgör del i en gemensam och enhetlig anläggning som in sin helhet sköts av Lunds kyrkogårdar. I samband med upplåtelse av gravplats debiteras en avgift för skötsel under 25 år.

Smyckning får endast ske med snittblommor och enkla gravljus på särskilt anlagd smyckningsplats, inga dekorationer eller blommor får läggas på själva gravytan (gräset).

På kvarter 50 A markeras varje gravplats med häll i gräsytan. Hällen består av grovslipad grå, röd eller svart granit (50x40x10 cm). Gravstenen med graverad text har plats för upp till fyra namn och datum.