Foto: Richard Walter

Askgravplats 31A (A1-A4)

Denna färdigställdes 2022 och är därmed vår senaste gemensamma askgravplats. Den innehåller flera olika utformningar för att möta olika önskemål på hur man önskar att graven ska se ut.

Sektion A1 (perenner)

Alla platser på 31A, sektion A1, är upplåtna. Tidigast år 2047 kommer det att finnas tillgängliga platser för upplåtande igen.

Askgravplats 31A, sektion A1 Foto: Richard Walter

Gravplatsen på kv. 31, sektion A1 ligger i en gemensam perennplantering och är avsedd för fyra (4) urnor med valfri gravvård inom följande maxmått: djup: 400, bredd: 500 mm samt 300 mm i höjd. Gravrättsinnehavaren får själv välja gravsättningsplats.

Bredvid varje gravvård tillhandahåller kyrkogårdsavdelningen ljus- och vashållare för smyckning. Gravrättsinnehavarens smyckning av gravplatsen får bara ske med snittblommor och enkla gravljus i den för ändamålet avsedda ljus- och vashållaren intill gravvården, inte i perennplanteringen eller i gruset.

Förmedling av gravplats sker genom kyrkogårdsavdelningen. Kostnaden för skötselavgiften faktureras gravrättsinnehavaren av Kyrkogårdsavdelningen. Gravvården bekostas separat av gravrättsinnehavaren, men den ska godkännas av kyrkogårdsutskottet innan montering sker.

Sektion A2 (granitsten)

Alla platser på 31A, sektion A2, är upplåtna. Tidigast år 2048 kommer det att finnas tillgängliga platser för upplåtande igen.

Askgravplats 31A, sektion A2 Foto: Richard Walter

Gravplatsen på kvarter 31A, sektion A2 ligger i gemensam singelyta (grus) och är avsedd för två (2) urnor med egen gravsten. Platsen tilldelas av kyrkogårdsavdelningen. Askgravplatsen är en omarbetad mindre familjegrav där den ursprungliga gravstenen lämnas kvar.

På sektion A2 markeras varje gravplats med en liggande trekantig gravsten i svart granit. Den sockel med ljus- och vashållare som ligger under varje gravsten tillhandahåller kyrkogårdsavdelningen kostnadsfritt. Kostnaden för den trekantiga gravstenen samt inskription står gravrättsinnehavaren för. Gravstenen med graverad text i fastställt typsnitt har plats för upp till två namn och datum. Stenarna är kopierad i gammal stil hämtad från en tidstypisk gravsten.

Gravrättsinnehavarens smyckning av gravplatsen får bara ske med snittblommor och enkla gravljus i den för ändamålet avsedda ljus- och vashållaren på gravvården, inte på gravytan (gruset runt om).

Sektion A3 (cortenträd med löv)

Gravplats på kvarter 31, sektion A3 ligger i gemensam gräsyta och är avsedd för två (2) urnor med minneslöv på gemensamt metallträd i cortenstål. Gravsättningsplatsen tilldelas av kyrkogårdsavdelningen, gravrättsinnehavaren har möjlighet att välja i vilket av de 6 träden som minneslövet skall hängas upp.

Askgravplats 31A, sektion A3, cortenträd med löv

Här markeras varje gravsatt med ett minneslöv i nylon (145mm i diameter) på ett av de 6 minnesträden i cortenstål. Minneslövet med upphöjd text har plats för upp till två namn och datum (max 4 rader text). Vid långa namn ryms endast ett namn per sida av lövet.

Gravrättsinnehavarens smyckning av gravplatsen får bara ske med snittblommor och enkla gravljus på den särskilt anlagda smyckningsplatsen, inte på gräsytorna.

Askgravplats 31A, sektion A3, minneslöv

Sektion A4 (metallträd i rostfritt stål med minnesdroppar)

Gravplats på kvarter 31, sektion A4, ligger i gemensam gräsyta och är avsedd för två (2) urnor med droppformade namntavlor på gemensamt metallträd i rostfritt stål. Gravsättningsplatsen tilldelas av kyrkogårdsavdelningen, gravrättsinnehavaren har möjlighet att välja i vilket av de två (2) träden som minnesdroppen skall hängas upp.

Askgravplats 31A, sektion A4, metallträd i rostfritt stål Foto: Richard Walter

Här markeras varje gravsatt med ett minnesdroppe i polerad aluminium (120 mm i bredd) på ett av de två minnesträden. Minnesdroppen med försänkt och målad text har plats för upp till två namn och datum (max 4 rader text). Vid långa namn ryms endast ett namn per sida av droppen.

Askgravplats 31A, sektion A4, minnesdroppe
Askgravplats 31A, sektion A4, minnesdroppe Foto: Richard Walter