Skarhults kyrka

Skarhults kyrka är stängd tills vidare för renovering.

Historia:

Kyrkan byggdes 1150-1175 i romansk stil och är helgad åt S:t Nikolaus. Det välbevarade långhuset är från denna tid. Omkring 1565 bytte slottsfrun Mette Rosencrantz utdet gamla absidkoret mot ett större rakt kor. Hon lät också bygga om tornet. Under koret gjordes ett gravvalv för Sten Rosensparre.
När kyrkan restaurerades 1940 återställdes den romanske mästarens tympanon med springande lejon över den profilerade sandstensportalen (se bildspelet nedan).

Interiör:

Spetsbågsornerad dopfunt och predikstol tillverkades i början av 1700-talet av Johan Ullberg. Altaret är från 1500-talet.

Slottsfrun Mette Rosencrantz skänkte det dopfat i mässing som används än idag, samt två malmljusstakar. Hon ska enligt uppgift också ha beställt några av de vackra takmålningarna.

Takvalven tillkom under 1400-talet och försågs med dekormålningar omkring 1460 och figurmålningar omkring 1550.

Fredrik II:s glasfönster från 1658 finns numera på Kulturen i Lund.

Orgeln i Skarhults kyrka

Utdrag ur Lunds stifts orgelinventering

Läs mer om Skarhults kyrka i foldern på webben

KONTAKTA EXPEDITIONEN