Carl Johans pastorat

Från Linnégatan till Röda sten och från Marconigatan till Göta älv vill de fyra församlingarna som ingår i Carl Johans pastorat sprida öppenhet och erbjuda gemenskap. Oavsett vilken av församlingarna du besöker är du välkommen som du är.

Bön för fred vid Masthuggskyrkan

25 mars kl. 18-19 samlas vi för att be för fred, konfliktlösning och besinning.

Carl Johans pastorat söker Teckenspråkstolk

Carl Johans pastorat söker en tolk till Svenska kyrkans teckenspråkiga verksamhet i Göteborgs stift.

QueerQvällar i Sjömanskyrkan

Är du kristen, HBTQ+ och vill ha en plats där du kan vara du? Välkommen på QueerQvällar i Sjömanskyrkan!

En regnbåge över en gråmulen himmel. Texten "Kyrkan är öppen."

Öppettider

Här hittar du öppettider till de kyrkor som är en del av Carl Johans pastorat.

Abstrakt bild på regnbågsfärgade penseldrag.

Medlemskap

Du är välkommen att bli en del av Svenska kyrkan och vår gemenskap oavsett vem du är. Här finns alltid en plats för dig.

En vigsel mellan två kvinnor i brudklänningar i Masthuggskyrkan. Brudparet står framför prästen.

Vigsel och bröllop

Störst av allt är kärleken!

En vit kista med ett stort blomsterarrangemang står i kyrkan. En person i förgrunden kollar på kistan.

Begravning

I begravningsgudstjänsten stannar vi upp inför ett levt liv. Minnen, sorg och saknad, men också som ett avstamp inför det nya livet.

Illustration av bar som leker och klättrar i ett träd.

Dop

Döpas kan man när som helst i livet, som barn, ungdom eller vuxen. Det kan vara enkelt och enskilt eller en stor fest.

Visselpipa i metall.

Visselblåsartjänst

För att även den som vill vara anonym ska kunna anmäla eventuella missförhållanden i Carl Johans pastorat är det nu möjligt att anmäla dessa via en tredje part.

Nyheter i Carl Johans pastorat

Carl Johans pastorat söker Teckenspråkstolk

Bön för fred vid Masthuggskyrkan

Publicerad:

25 mars kl. 18-19 samlas vi för att be för fred, konfliktlösning och besinning.

Stilla veckan och påsk i Högsbo församling

Publicerad:

Folkdansmässa, passionsandakter och gudstjänster leder in i Stilla veckan och vidare in i påsken.

Påsk i Oscar Fredriks församling

Publicerad:

Musikgudstjänst, mässa i natten och vanliga gudstjänster ingår i påskfirandet i Oscar Fredriks församling. Annandagens mässa hålls i Masthuggskyrkan.

Påsk i Carl Johans församling

Publicerad:

Påsken i Carl Johan bjuder på musik, soppa och gudstjänster. Eftersom Carl Johans kyrka är stängd för renovering firas en del av gudstjänsterna i församlingshemmet nedanför kyrkan.

Två barn står bredvid varandra, bara benen syns. Den ena har regnbågsfärgade strumpbyxor.

Carl Johans församling

Carl Johans församling vill vara ett öppet sammanhang för människor i olika livssituationer och med olika erfarenheter. Här får du ta plats.

Masthuggs församling

Guds kärlek i ord och handling. En plats för tro, sökande och socialt engagemang.

Del av Oscar Fredrik kyrkas fasad.

Oscar Fredriks församling

Välkommen till en gemenskap med tillhörighet, kunskaper, musik och andlighet.

Ruotsinsuomalainen seurakuntatoiminta / Sverigefinska församlingsverksamheten

Ruotsin kirkko toimii myös suomeksi. Svenska kyrkan arbetar även på finska.

Teckenspråkig verksamhet

Göteborgs stifts teckenspråkiga verksamhet utgår från Carl Johans pastorat/ Sjömanskyrkan i Stigbergstorget. Gudstjänster och träffar sker dock självklart runt om i hela stiftet - från Uddevalla i norr till Halmstad i söder.

Glasskulptur med sjukhuskyrkans ikon som föreställer en blomma. Ett ljus lyser bakom skulpturen.

Sjukhuskyrkan

De flesta människor bär på frågor om livets mening, när man blir sjuk kan de frågorna komma upp till ytan på ett sätt som de kanske aldrig tidigare gjort.

Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!

S:t Olavsgården

Lägergården S:t Olavsgården ligger på Styrsö i Göteborgs södra skärgård ett par minuter från en fin badplats och knappt tio minuter från färjan.

Vill du veta vad som händer?

Prenumerera på ett eller flera kalendarier

Till formuläret