Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.
Foto: Pilgrimsleden Göta älv

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!

Hej pilgrimsvandrare!

Här hittar du vandringar, retreater och andra verksamheter som arrangeras av Pilgrimscentrum i Göteborg, som utgår ifrån Masthuggskyrkan. Våra vandringar är öppna som alla. Du behöver inte vara van vandrare eller ha någon särskild utrustning, det finns något för alla. Både vandringar och inpirationskvällar är kostnadsfria att delta i. Vi inspireras av pilgrimens ledord: frihet, enkelhet, tystnad, bekymmerslöshet, långsamthet, andlighet och delande.

Årets tema: Att vara människa

Bildväv som föreställer ett barn i gul regnkappa och orangea stövlar som ser ner i vattenpölen som hen står i.
"Vattenlek" av textilkonstnären Anna Olsson.

Vad är det att vara människa egentligen? Vad gör vår egenart särskild bland andra arter, vad är det just vi är bra på och hur kan vi i så fall göra detta mänskliga på ett sätt som gagnar mångfalden? Vad är det vi inte får tappa bort för att vi då blir just det vi inte ska vara, omänskliga.

Temat för vuxenverksamheten i Oscar Fredrik och Masthugg följer på ett år där vi övat på att vara Kropp, en enda kropp, i allt beroende på varandra, som trådar i skapelsens väv och grenar på livets träd. 2024 sätter vi vår egen art i centrum. Med alla våra fel och brister, är även vi Guds avbilder, Guds händer och fötter i världen. Hur kan vi, likt Jesus, bli mer människa för att vi så älskar världen. Kan vi lära oss att älska oss själva på det sätt som Gud gör och därmed bidra till att en sargad värld kan läka igen?

Vi ser fram emot att dela våren 2024 med er, på stigar och vid viloplatser, kring eldar och matbord, i samtal och tystnad.

Fred och allt gott - Åsa, Lisa och Annika

Rastplats för pilgrimer

En person har slagit sig ner vid rastplatsen för att läsa.
Rasplatsen i Masthuggkyrkan är för dig som vill be en bön, inspireras av andras vandringar eller bara vila fötterna en stund.

I Masthuggskyrkan finns en plats för pilgrimsvandrare, men rum för både meditation och inspiration. Slå dig ner för att bläddra i pilgrimslitteratur, eller låna hem om du vill.

Pilgrimscentrum i Göteborg är en del av Masthuggs församling. Här samlas vandrare från hela Göteborg i gemensamma vandringar, inspirationsföredrag och olika sorters retreater eller kurser.

En vandrare sitter på Storeberget och blickar ut över Gamlestaden och östra Göteborg.

Följ med på pilgrimsvandring!

Vandra tillsammans med andra i och kring Göteborg. Här hittar du hela programmet!

Pilgrimskvällar i Masthuggskyrkan

Tisdagar i Masthuggskyrkan är en mötesplats för pilgrimer. Vi inspireras av personliga berättelser och att hitta nya vägar i livet.

Kontakta Pilgrimscentrum

Vill du veta mer om pilgrimsliv, våra vandringar eller andra verksamheter så hör gärna av dig!

Vandringsleder kring Göteborg

Vandra på egen hand på leder i och omkring Göteborg.