Föredrag, retreat & inspiration

Samtal, föredrag och workshops, vi ses i Masthuggskyrkan!

Inspirationskväll på Pilgrimscentrum

Tisdagskvällar i Masthuggskyrkan är en mötesplats pilgrimer.  Det spelar ingen roll om du är helt grön och nyfiken på att börja vandra eller om du har lång erfarenhet av pilgrimslivet. Alla är välkomna!

Varje tillfälle inleds med en enkel mässa, och fortsätter sedan med kvällens program i Klingnersalen.

Tisdagar kl. 18

26 mars – Vid elden i stilla veckan

Måndag, tisdag och onsdag kl. 17 samlas på solsidan utanför kyrkan och tänder elden. Tillsammans lagar vi något gott att äta och läser dagens texter ur passionsberättelsen, Matteus kap. 26. Läs mer om påskfirande i Masthuggskyrkan.

2 april - FIlmkväll: ”Children of the Enemy”
OBS! Start kl. 19 på Skeppet i Sjömanskyrkan

”Children of the Enemy” handlar om Patricio Galvez vars dotter i hemlighet gifte sig med den ökände IS-terroristen Michael Skråmo och följde med honom till kriget i Syrien 2014. Fem år senare dödas båda när kalifatet bryter samman. De efterlämnar sju små barn som placeras i mardrömslägret al-Hol där förhållandena är livshotande. När den svenska regeringen inte agerar för att få hem barnen blir Patricio alltmer desperat. I sorgen över att ha förlorat sin dotter ger han sig själv ett löfte – han måste rädda sina barnbarn innan det är för sent.

Filmens regissör Gorki Glaser-Müller är på plats på Skeppet i Sjömanskyrkan, och berättar kort om filmen innan visningen startar.

Vi firar mässa i Masthuggskyrkan som vanligt kl. 18 och sedan ner till Sjömanskyrkan. Det går också bra att gå direkt till filmvisningen.

9 april - Eftersnack med Patricio Galves

Vilka tankar hänger kvar efter förra veckans film ”Children of the Enemy”? Samtalskväll tillsammans med filmens huvudperson Patricio Galvez.

16 april – Om skogen

Svenska kyrkans skogsutredning, var kan den leda oss? Kvällens gäst är Tomas Rosenlundh, ordförande i kyrkorådet och ledamot i referensgruppen i skogsutredningen.

23 april – Pilgrimsfärd till Mecka

Kvällen gäst är Ashar Khan, musiker och mystiker, som berättar om erfarenheten att göra pilgrimsfärder – Hadj och Umrah, till Mecka.

30 april – inget program

7 maj – Gråstensteologi

Åsa & Lisa samlar några tankar utifrån Petra Carlssons bok Gråstensteologi. Läs gärna boken innan om du har möjlighet, finns att låna.

14 maj – Naturvetenskap möter teologi

Pontus Nilsen, präst i Oscar Fredrik, har intresse för keltisk andlighet och mötet mellan naturvetenskap och teologi. Ur dessa källor öser han denna ”att vara människa-kväll.”

21 maj – Claes Blixt om att bygga sin egen kista

Kvällens gäst är Claes Blixt, träslöjdsläraren som blev känd för att ha byggt sin egen kista, och är full av ett stort engagemang för livet här och nu.

28 maj – Gemensam terminsavslutning: Knytkalas och öppen scen!

Kom med dina verk - text, musik, dans, sång - vad som helst, på temat ”Att vara människa” Den här kvällen gör vi tillsammans med Djupare i Oscar Fredrik

- - - -

Programmet fylls på allteftersom ända fram till sommaren. Vill du ha påminnelse till din mail så anmäl dig gärna till vårt Pilgrimscentrums Nyhetsbrev.

Rastplats för pilgrimer

En person har slagit sig ner vid rastplatsen för att läsa.
Rasplatsen i Masthuggkyrkan är för dig som vill be en bön, inspireras av andras vandringar eller bara vila fötterna en stund.

I Masthuggskyrkan finns en plats för pilgrimsvandrare, men rum för både meditation och inspiration. Slå dig ner för att bläddra i pilgrimslitteratur, eller låna hem om du vill.

Pilgrimscentrum i Göteborg är en del av Masthuggs församling. Här samlas vandrare från hela Göteborg i gemensamma vandringar, inspirationsföredrag och olika sorters retreater eller kurser.

Öppettider för Masthuggskyrkan

Vi har öppet alla dagar 10-16 (utom tisdagar till kl. 18 och torsdagar till kl. 14). Välkommen in för att tända ett ljus, upptäcka kyrkorummet eller bara sitta en stund. Gudstjänst firas söndagar kl. 11.

En vandrare sitter på Storeberget och blickar ut över Gamlestaden och östra Göteborg.

Följ med på pilgrimsvandring!

Vandra tillsammans med andra i och kring Göteborg. Här hittar du hela programmet!

Några personer sitter på kanten på Järntorgets fontän.

Lunchvandring

En torsdag i månaden ses vi för en timmes promenad i centrala Göteborg. Gör oss sällskap!

Thank God it's friday! Illustration med blommor i höstens färger.

19 april - AW med mat & måleri

Äntligen dags för annorlunda After Work i Oscar Fredriks kyrka igen! Den här kvällen använder vi pensel för att uttrycka andligheten.

Gudstjänster

Det som du bär på - ditt liv, får ta plats i ett större sammanhang av tro och hopp.