Regnbågsfärgad bakgrun och texten "bryr sig Gud?".

Konfirmation 2023/2024

Ge dig själv chansen att få tid för livets stora frågor och lära känna nya människor på samma gång.

Just nu är anmälan för konfirmation stängd. Till dig som är född 2010 så öppnar anmälan för läsåret 24/25 den 1 maj. Det går bra att anmäla intresse till de fulla grupperna och ställa sig på kö ifall någon eller några hoppar av.

Anmälan har öppnat!

Carl ­Johans pastorat har konfirmationsgrupper med flera ­olika inriktningar. På konfaträffarna pratar vi om kristen tro utifrån dina ­frågor och funderingar.

Veckogrupper

Det finns fyra grupper som träffas varje vecka. Tre av grupperna träffas i Carl Johans församlingshem och den fjärde gruppen ses främst digitalt. På träffarna varvas samtal, lek och skapande. Ungefär en söndag i månaden träffas alla grupper i samband med gudstjänst i kyrkan. De tre ­grupperna åker tillsammans på två läger, ett till Flämslätt stiftsgård och ett till Berlin. Starten sker i september 2023.

Sommargrupper

Klimatsmart, Uppdrag Gotland och Prepping för livet är tre olika alternativ för dig som vill träffas mer under ­sommarlovet. Vi träffas två–tre veckor på sommaren, varav ­cirka en vecka på läger. Starten sker i ­december 2023 och sen är det några förträffar under våren.

Vad är egentligen konfirmation?

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska ­kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för ­att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

På träffar och läger pratar vi om olika viktiga frågor i små eller stora grupper. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Det egna ­livet, relationen till andra och vem Gud är. Du får lära dig om våra högtider, vara med på gudstjänster och andakter, veta mer om vad Bibeln och Psalmboken ­innehåller och hur det kan hänga ihop med vårt liv här idag.

De som leder undervisningen är präster, ­diakoner, pedagoger och musiker. Det finns också unga ledare, som nyss var konfirmander själva. Du väljer själv den konfirmationsgrupp som passar dig bäst. Din ­närvaro är viktig – inte vad du eventuellt ­redan kan. Oavsett vilket alternativ du väljer ­kommer du träffa nya människor och prata om frågor som berör oss alla.

Mångfald och allas lika värde

Allas rätt att få vara den de är och älska den de älskar är viktig.

En samlingsbild med olika hållbarhets-relaterade företeelser.

Hållbar utveckling & miljödiplomering

Carl Johans pastorat vill värna skapelsen genom både konkreta insatser i verksamhet och förvaltning och genom att ökad kunskap och teologisk reflektion.

Svenska kyrkans ungas flagga är hissad i en flaggstång.

Ungdomshäng

Ungdomsgruppen Carl Johans Kamraterna är en del av Svenska Kyrkans Unga. Kom hit och träffa nya kompisar, snacka och häng!

En ledare och några ungdomar är ute och går.

Unga ledare

Ledarskap, gemenskap och samtal om tro.

Någon spelar på et trumset, fokus på händerna som håller i trumpinnar.

Husbandet

Musik och sång för unga i Carl Johans pastorat. Vi håller till i Carl Johans församlingshem.

QueerQvällar i Sjömanskyrkan

Är du kristen, HBTQ+ och vill ha en plats där du kan vara du? Välkommen på QueerQvällar i Sjömanskyrkan!

Spelplan med spelpjäser

Spel på ladan

Är du sugen på att spela brädspel? Går du i 5:an, 6:an eller 7:an?