En liten pojke hjälper till att hälla vatten i dopfunten. Bakom pojken håller någon en bebis i dopklänning i famnen.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

När vi står inför stora förändringar i livet kan det vara bra att stanna upp inför det som hänt tillsammans med andra. Ett barn har fötts, en tonåring vill få möjlighet att fundera tillsammans med andra över meningen med livet, ett par gifter sig, en älskad anhörig har gått bort.

Illustration av bar som leker och klättrar i ett träd.

Dop

Döpas kan man när som helst i livet, som barn, ungdom eller vuxen. Det kan vara enkelt och enskilt eller en stor fest.

Regnbågsfärgad bakgrun och texten "bryr sig Gud?".

Konfirmation 2023/2024

Ge dig själv chansen att få tid för livets stora frågor och lära känna nya människor på samma gång.

En vigsel mellan två kvinnor i brudklänningar i Masthuggskyrkan. Brudparet står framför prästen.

Vigsel och bröllop

Störst av allt är kärleken!

En vit kista med ett stort blomsterarrangemang står i kyrkan. En person i förgrunden kollar på kistan.

Begravning

I begravningsgudstjänsten stannar vi upp inför ett levt liv. Minnen, sorg och saknad, men också som ett avstamp inför det nya livet.

Dop, konfirmation, vigsel eller begravning på teckenspråk

Teckenspråkig verksamhet

Göteborgs stifts teckenspråkiga verksamhet utgår från Carl Johans pastorat/ Sjömanskyrkan i Stigbergstorget. Gudstjänster och träffar sker dock självklart runt om i hela stiftet - från Uddevalla i norr till Halmstad i söder.